Afgelopen voorjaar presenteerde Kia de EV6. Dit is de eerste elektrische auto die het Koreaanse merk op de nieuwe, samen met Hyundai ontwikkelde E-GMP architectuur gaat bouwen. Ten tijde van de presententatie schatte men de actieradius op 510 kilometer. De WLTP-test is nu afgerond en er komen een paar kilometers bij.
Actieradius meer dan 500 kilometer
Die nieuwe architectuur maakt de EV6 ook de eerste Kia die uitsluitend als elektrische auto is ontwikkeld. Kia geeft nu meer informatie vrij over de VE6, waaronder ook de WLTP-actieradius. De versies met het 77,4 kWh accupakket en achterwielaandrijving halen volgens de QTTP-normen 528 kilometer op een acculading. Indien men kiest voor vierwielaandrijving bedraagt de actieradius altijd nog een respectabele 506 kilometer. Het gecombineerde verbruik van de twee modellen bedraagt respectievelijk 16,5 kWh/100 km en 17,2 kWh/100 km.
Drie uitvoeringen
De Kia EV 6 zal voorlopig verkrijgbaar zijn in drie uitvoeringen. Ten eerste het basismodel, daarboven komen de GT-line en de GT. Voor wie een grote actieradius niet zo belangrijk is, komt er van het basismodel ook een versie met een 58 kWh accupakket. Dat zal voor de meeste mensen, mede omdat de Kia EV6 dankzij het 800v-systeem ontzettend snel kan worden opgeladen, meer dan voldoende zijn. Dat model heeft echter ook een minder krachtige motor van 125 kW. De versie met het grotere accupakket beschikt over een 168 kW elektromotor. Met vierwielaandrijving heeft de Kia EV6 een systeemvermogen van maar liefst 239 kW. Daarboven komt nog de extra krachtige GT met een systeemvermogen van 430 kW. Die heeft uiteraard standaard het accupakket van 77,4 kWh.
Snelladen
Kia bouwt de bijna 4,70 m lange EV6 op het nieuwe E-GMP-platform (Electric-Global Modular Platform) van de Hyundai Motor Group. Een van de meest interessante aspecten van dit platform is het moderne elektrische systeem dat met een laadspanning van 800 volt werkt. Dit laat aan de snellader een aanzienlijk hogere laadsnelheid toe. Volgens Kia kan de accu van de EV6 aan een geschikte snellader in 18 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.
Bi-directioneel
Dankzij de bi-directionele laadtechnologie kan de EV6 ook worden gebruikt als mobiele stroombron. Met behulp van de “Vehicle-to-Load”-functie (V2L) verandert een adapter de laadpoort in een stopcontact dat kan worden gebruikt om bijvoorbeeld huishoudelijke apparaten te laten werken of laptops op te laden. Maar je kunt via de stroomaansluiting ook andere elektrische auto’s opladen.
Ruim
Verder biedt de nieuwe architectuur, waar ook de nieuwe Hyundai Ioniq 5 gebruik van maakt, relatief veel ruimte. Kia claimt een ‘zeer royale beenruimte’ voor de bestuurder en álle passagiers. De bagageruimte heeft volgens Kia een inhoud van 520 liter. Deze kan men door het neerklappen van de achterbank vergroten tot zo’n 1300 liter. De frunk onder de motorkap heeft een inhoud van maximaal 52 liter.
Leveringen starten komend najaar
Volgens Kia gaan de leveringen van het EV6-basismodel en de EV6 GT-lijn komend najaar al van start. Kopers van de GT-versie moeten wachten tot begin volgend jaar.