Kia onthulde vanochtend de specificaties en uitvoeringen van de EV6. De Kia EV6 is de eerste auto die Kia volledig als elektrische auto ontwikkelde. De Kia E-Niro en E-Soul zijn, hoe succesvol ook, geëlektrificeerde uitvoeringen van auto’s met verbrandingsmotor. Maar dat is niet het enige verschil. De EV6 is namelijk ook veel groter en krachtiger dan deze modellen. Kia gaat de EV6 bouwen op de nieuwe, gezamenlijk met Hyundai ontwikkelde E-GMP (Electric-Global Modular Platform) architectuur. Dit flexibele, schaalbare platform is speciaal ontworpen voor voertuigen met een gedeeltelijk of volledig elektrische aandrijflijn. Ook de Hyundai Ioniq 5 en de Genesis GV60 staan op dit splinternieuwe platform.
Sneller DC-laden dankzij 800 volt systeem
De E-GMP architectuur onderscheidt zich door de geheel vlakke bodem waarin het accupakket is ondergebracht, de grote mate aan flexibiliteit en schaalbaarheid én de 800 volt laadtechniek. Doordat de Kia EV6 met 800 volt in plaats van 400 volt kan worden geladen, heeft hij aan de DC-snellader een aanzienlijk kortere oplaadtijd. Kia geeft op dat je de accu in 18 minuten tot 80% op kunt laden, wat overeenkomt met 4,5 minuten per 100 kilometer. Uiteraard moet de snellader daar wel geschikt voor zijn, wat lang niet altijd het geval is.
Uitvoeringen
Er komen verschillende uitvoeringen van de Kia EV6 op de markt. Kopers kunnen kiezen uit verschillende configuraties en twee accupakketten. Die hebben een capaciteit van 58 kWh en 77,4 kWh. Het basismodel heeft achterwielaandrijving, waarbij men keus uit beide accupakketten heeft. Met het grootste accupakket bedraagt de actieradius naar verwachting 510 kilometer (WLTP). Wie het basismodel met vierwielaandrijving wil hebben, krijgt automatisch het grotere accupakket. Dat geldt ook voor de sportieve GT-line en de nog krachtigere GT. Die hebben standaard vierwielaandrijving en het grote accupakket.
Terwijl het basismodel met de 58 kWh accu het moet doen met een redelijk bescheiden 125 kW elektromotor, beschikt de uitvoering met het 77,4 kWh accupakket over een 168 kW elektromotor. Beide motoren leveren een maximum koppel van 350 Nm. De EV6 en GT-Line met vierwielaandrijving beschikken over een systeemvermogen van maximaal 239 kW en een maximumkoppel van 605 Nm. Hiermee kunnen ze in 5,2 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren. De GT krijgt een systeemvermogen van 430 kW en een koppel van 740 Nm. Die heeft dan ook een topsnelheid van 260 km/u en kan in slechts 3,5 seconden naar de 100 km/u sprinten.
‘Opposites United’
Qua afmetingen is de Kia EV6 iets kleiner dan de ‘Imagine by Kia’ concept car waar het ontwerp van is afgeleid. De EV6 is 4,68 meter lang, 1,88 meter hoog en 1,55 meter hoog. De GT-Line en GT zijn iets langer, breder en lager. De wielbasis van de EV6 bedraagt 2,90 meter en de bagageruimte heeft een inhoud van 520 liter. Met neergeklapte achterbank kun je 1300 liter in de kofferbak kwijt. De frunk onder de motorkap heeft 20 liter (AWD-versie) of 52 liter (RWD-versie). Voor het ontwerpen van de V6 deed Kia een beroep op alle drie de ontwerpstudio’s van Kia. Karim Habib had als hoofd designer de leiding over het project.
De EV6 symboliseert de nieuwe ‘Opposites United’ ontwerpfilosofie van Kia, die geïnspireerd is op de contrasten in de natuur en de mensheid. De ontwerpers hebben de Kia EV6 een gewelfde motorkap en een beetje coupé-achtige contouren gegeven. Aan de achterkant herken je de Kia EV6 meteen aan de opvallende, oplopende rand uitstekende rand waarin de lichtsignatuur is verwerkt. Het front van de Kia EV6 kenmerkt zich door de ‘Digital Tiger Face’ die we mogen beschouwen als de opvolger van de ’tiger nose’ van de huidige Kia modellen.
Ruim en veelzijdig interieur
Dankzij de vlakke bodem is het interieur ondanks de redelijk bescheiden afmetingen erg ruim. De bestuurder en bijrijder van de Kia EV6 beschikken over comfortabele, uitgebreid instelbare stoelen die tijdens het laden in een relaxstand kunnen worden ingesteld. Daartussen bevindt zich een zwevende middenconsole met armsteun waar we ook de draaiknop voor het selecteren van de versnellingen van de aandrijflijn vinden. De bekleding van de stoelen is van gerecycled kunststof of vegan leder.
Het dashboard bevat twee grote beeldschermen die bijna de hele breedte van de auto in beslag nemen. Het linker scherm is het digitale instrumentenpaneel terwijl de bestuurder met het centrale touchscreen het infotainment-systeem kan bedienen. Onder de centrale ventilatieroosters bevinden zich de haptische bedieningselementen van de ventilatie en airconditioning. Bovendien kan de bestuurder ook over ook een augmented reality (AR) head-up display beschikken.
UVO connected systeem
Verder heeft de Kia EV6 een breed scala aan veiligheids-, connectiviteits- en infotainmentsystemen. Daaronder bevindt zich ook het geavanceerde UVO connected systeem. Dit biedt de bestuurder niet alleen inzicht in de oplaadstatus van de auto maar toont ook alle mogelijke informatie over oplaadpunten en kan ook een oplaadplan maken. Voor de akoestische ondersteuning beschikt de Kia EV6 over een hoogwaardig Meridian audiosysteem met 14 luidsprekers.
Morgen al reserveren
Wie wil, kan de Kia EV6 vanaf 30 maart reserveren. Wie dat doet, krijgt als één van de eersten de mogelijkheid om een bestelling te plaatsen wanneer alle prijzen bekend zijn. Men heeft het nu alleen over een “prijs vanaf € 44.500”. Kia start in juli met de productie van de EV6, de eerste leveringen vinden in september plaats en de verkoop start naar verwachting in het volgende kwartaal.