De eerste keer dat Kia een voorproefje van de nieuwe grote elektrische SUV toonde, was op de LA Auto Show in november 2021. Daar liet men de Concept EV9 zie, de conceptversie van de eerder aangekondigde EV9 SUV. Kia bevestigt nu dat de we productieversie van de EV9 volgend jaar ook in Europa tegemoet kunnen zien.
Zevenpersoons elektrische SUV
De EV9 wordt een forse ‘full-size’ SUV, die met zeven zitplaatsen vooral voor de Amerikaanse markt. Maar Kia gaat de elektrische SUV dus ook in Europa aanbieden. Dat wordt dan waarschijnlijk de derde elektrische auto met drie (redelijk volwaardige) zitrijen. De Tesla Model X en de Mercedes EQB bieden deze mogelijkheid al. Mogelijk kunnen we ook vanuit China nog een aantal zevenzitters verwachten, van onder anderen NIO en Voyah, maar dat is minder concreet.
Kia vertelde bij de Europese première van de EV9 Concept dat men deze SUV vooral in Europa aan zal bieden om het imago van het Koreaanse merk te “superchargen”.
Karim Habib, Senior Vice President en Head van Kia Global Design Center: “De Concept EV9 laat zien hoe de SUV van vandaag kan evolueren om een fundamentele rol te spelen in het tijdperk van duurzame mobiliteit. Hij heeft een hypermodern exterieur design, een ronduit innovatieve en hightech binnenruimte en een geavanceerde, volledig elektrische aandrijflijn.”
Inmiddels heeft Kia het productiemodel ook al af. De onthulling daarvan laat helaas nog even op zich wachten. Dit kan te maken hebben met uitdagingen in de supply chain (halfgeleidertekort) maar ook de in Azië nog zeer actieve coronapandemie kan een rol spelen.
Design
De definitieve versie zal uiteraard op diverse punten verschillen met de conceptcar, die zich kenmerkt door een uiterst modern exterieur en een minimalistisch interieur. De afmetingen en ook het van het design komen uiteraard voor het overgrote deel overeen. Een aantal zaken zullen we echter niet terugzien. Dat zullen vooral een aantal details zijn, die te lastig of te duur zijn om te maken, of in de praktijk niet handig blijken te zijn.
Of de ‘suicide doors’ ook in het productiemodel worden meegenomen zal ook even afwachten zijn, al achten wij de kans vrij groot. Ze vormen immers een behoorlijk in het oog vallend aspect van het interieurconcept.
Groter accupakket
Net als de inmiddels zeer succesvolle EV6 gaat Kia ook de EV9 op het E-GMP (Electric Global Modular Platform) bouwen. Dat betekent dat ook de Kia EV9 gebruik zal van 800 volt-techniek en een hoge laadsnelheid (tot maar liefst 230 kW) zal hebben. De EV6 heeft een 54 of 72,5 kWh-accupakket. De EV9 is groter en zwaarder. Om een respectabele actieradius te halen zal die waarschijnlijk een groter accupakket krijgen. Wij gokken dat het 72,5 kWh accupakket dan het kleinste accupakket zal worden. Daarnaast zal men waarschijnlijk ook een accupakket van ongeveer 100kWh aanbieden.