De elektrische revolutie is in volle gang en Kia is vastbesloten om een leidende rol te spelen in deze transitie. Met de introductie van de Kia EV9, een volledig elektrische SUV, wil het Koreaanse merk een nieuwe standaard in duurzame mobiliteit zetten. De Kia EV9 is niet alleen een toevoeging aan het EV-portfolio van Kia, maar ook een duidelijke uiting van de toekomstvisie van het merk.
Een nieuwe dimensie
De EV9 is meer dan een nieuwe elektrische SUV; het is een statement. Als grootste productiemodel van Kia tot nu toe, belooft de zevenpersoons EV9 een nieuwe standaard te zetten in het segment van de elektrische SUV’s. Het voertuig is gebouwd op het Electric Global Modular Platform (E-GMP), dat ook wordt gebruikt voor de Kia EV6 en de Hyundai Ioniq 5 en 6. Dit platform maakt een 800V elektrische architectuur mogelijk, wat zorgt voor snelle oplaadmogelijkheden tot wel 350 kW. De EV9 zal beschikbaar zijn in een versie met dual-motor en vierwielaandrijving, evenals een instapmodel met een enkele motor die de achteras aandrijft. Bovendien zal de EV9 de eerste Kia zijn die wordt aangeboden met Kia’s Automode autonome rijtechnologie.
Specificaties Kia EV9
Vooralsnog komen er van de EV9 twee uitvoeringen: de normale en de GT. De normale versie is verkrijgbaar met achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, de laatste is ook verkrijgbaar als krachtigere GT-versie. Hieronder de specificaties van beide uitvoeringen:
RWD | AWD | GT | |
Vermogen | 150 kW (204 pk) | 239 kW (325 pk) | 283 kW (385 pk) |
Koppel | 350 Nm | 600 Nm | 700 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,4 sec. | 6,0 sec | 5,3 sec. |
Actieradius (WLTP) | 541 km | 497 km | NNB |
Accucapaciteit | 99,8 kWh | 99,8 kWh | 99,8 kWh |
Standaard met 99,8 kWh accupakket
De EV9 is uitgerust met een 99,8 kWh accupakket, dat gebruik maakt van Kia’s vierde generatie accutechnologie. Deze technologie belooft een flinke actieradius en snelle oplaadtijden. Ook is de EV9 geschikt voor bi-directioneel laden, wat betekent dat het voertuig niet alleen energie kan ontvangen, maar ook kan teruggeven aan het net of kan gebruiken om andere apparaten (of voertuigen) van stroom te voorzien.
Actieradius en opladen
De actieradius van de EV9 is heel behoorlijk voor een elektrische SUV, waarvan de stroomlijn vanwege de hoogte immers verre van ideaal is. Voor de versie met achterwielaandrijving schat Kia het bereik op maximaal 541 kilometer volgens de WLTP-normen, terwijl de versie met vierwielaandrijving een bereik van ongeveer 497 kilometer heeft. De actieradius van de GT zal daar naar verwachting iets onder liggen. Het opladen van de EV9 aan de snellader gaat vlot dankzij de 800V architectuur. Hiermee kan de gebruiker de EV9 opladen met snelheden tot maar liefst 350 kW. Dit betekent dat de accu in minder dan 20 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.
Digitale sleutel
Een van de meest opvallende innovaties van de EV9 is de introductie van de digitale sleutel. Met deze technologie kunnen eigenaren hun smartphone gebruiken om de portieren te vergrendelen of ontgrendelen, de auto te starten of uit te zetten, het noodalarm te bedienen en de kofferbak te openen of te sluiten. Dit wordt mogelijk gemaakt door de nieuwe Digital Key 2 met Ultra-Wide Band (UWB) technologie. En voor extra gemak hoeft de telefoon niet eens uit de zak te worden gehaald om de portieren te openen.
Deze digitale sleutel kan met maximaal drie andere mensen tegelijk worden gedeeld en de eigenaar kan bepalen welke functies, en voor hoe lang toegankelijk zijn. Dit maakt de EV9 niet alleen een technologisch geavanceerd voertuig, maar ook een uiterst praktische en flexibele keuze voor gezinnen en gedeelde mobiliteitsoplossingen.
Kia EV9 kan autonoom rijden
De EV9 zal de eerste Kia zijn die wordt aangeboden met Kia’s Automode autonome rijtechnologie. Deze technologie, die nog in ontwikkeling is, belooft een nieuw niveau van gemak en veiligheid te bieden. Hoewel de exacte specificaties en mogelijkheden van deze technologie nog niet zijn vrijgegeven, is het duidelijk dat Kia streeft naar een toekomst waarin autonoom rijden een integraal onderdeel is van de rijervaring.