De Kia e-Soul heeft een heel karakteristiek uiterlijk. De passagiers hebben voorin en achterin alle ruimte. De kofferbak is wel wat beperkt. Maar als je de achterbank weglaat, dan heb je achterin wel een zee aan ruimte. Reden voor Kia om hiervan ook een besteluitvoering te introduceren, de e-Soul Cargo.
Bij deze uitvoering blijft de achterbank achterwege waardoor er een laadruimte van ongeveer 1 m³ ontstaat. Deze is rondom afgewerkt en heeft een laadvloer van gecoat metaal. De sjorogen zorgen dat de lading niet kan gaan schuiven. Achter de voorstoelen bevindt zich een scheidingsrek ter bescherming van bestuurder en bijrijder. Ook zijn er verschillende maatwerkoplossingen beschikbaar voor de inrichting van de laadruimte.
Luxe bestelauto met grote actieradius
Kia neemt met e-Soul Cargo een bijzondere positie in op de bestelautomarkt. Ten eerste is het de eerste elektrische personenauto die naar bestelauto is omgebouwd. Dat betekent dat het ook een heel luxueuze bestelauto is. Maar ook de actieradius van de Kia e-Soul Cargo is hier buitengewoon. De meeste elektrische bestelwagens hebben immers een redelijk beperkte actieradius. Die van de Kia e-Soul Cargo is 452 kilometer volgens WLTP. Dat is voor een bestelwagen uiterst riant. Ideaal dus voor een koerier of storingsmonteur met een bovengemiddeld groot rayon. Bovendien kan die zijn ritjes ook uitermate comfortabel afleggen.
Riante basisuitrusting
De Kia e-Soul rijdt immers een stuk prettiger dan bijvoorbeeld een Renault Kangoo of Volkswagen Caddy, om er maar een paar te noemen. En daarnaast is de e-Soul Cargo stukken completer uitgerust. Voor net geen 40.000 euro exclusief BTW heb je de zeer compleet uitgeruste ExecutiveLine. Deze heeft niet alleen een uitgebreid infotainment- en navigatiesysteem maar ook een digitaal, naar wens configureerbaar instrumentarium. Ook de LED-verlichting voor en achter, stuurwielverwarming, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera moeten we niet vergeten. Dat is nog niet alles, want hij heeft ook elektrisch verstel-, verwarm- en ventileerbare voorstoelen met lederen bekleding. Je kiest altijd de beste route dankzij de TomTom Live Services inclusief laadpaalinformatie. Spotify kun je over het Harman Kardon Premium Sound System streamen met de Apple Carplay & Android Auto voorbereiding. De snelheid blijft optimaal dankzij de adaptieve Cruise Control. Uiteraard beschikt de auto over een groot aantal moderne rijassistentiesystemen.
Prijs valt mee
De Kia e-Soul Cargo is veel stuk luxer en comfortabeler dan de meeste kleine bestelauto’s. Maar de prijs is toch nog steeds heel aardig concurrerend. Omdat de actieradius van de e-Soul veel groter is, is een vergelijk eigenlijk niet helemaal eerlijk maar de meest complete elektrische Renault Zoe kost ook meer dan dertig mille. Dan valt het prijsverschil met de completere, comfortabelere Kia e-Soul Cargo dus best wel mee.
Moeiteloos ombouwen naar personenauto
Bovendien je voor de e-Soul Cargo een conversion-kit kopen, waarmee je hem weer kunt terugbouwen naar een personenversie. Die kit kost weliswaar € 2.680,- exclusief BTW maar heeft uiteraard heel positieve gevolgen voor de restwaarde van de auto. Omdat deze op geel kenteken staat kan dat ombouwen probleemloos. Er is bij een elektrische auto immers geen BPM. Dat maakt de Kia e-Soul natuurlijk nog steeds niet goedkoop. Maar elektrisch rijden is niet alleen beter voor het milieu, maar ook goedkoper. In combinatie met de lagere afschrijving en bijtelling, gecombineerd met eventuele overheidssubsidies zoals de MIA en Vamil, is de Kia e-Soul Cargo een bijzondere elektrische bestelauto die absoluut zijn weg naar de klant zal vinden.