Kia, dat met de e-Niro een groot verkoopsucces in de elektrische voertuigenmarkt had, is bezig om de line-up van de EV-modellen compleet te maken. Het eerste model dat daarvan op de markt verscheen, de Kia EV6, mag zich in een behoorlijk grote populariteit verheugen. De Kia EV9 is veel groter maar zal een kleinere doelgroep hebben. Desondanks verwachten wij dat ook dit model wel een succes zal worden.
Kia EV5, concepten van de EV3 en EV4, en een mogelijke EV2
Wat volgt er nog meer van dit Koreaanse merk? Welnu, concreet is in ieder geval de Kia EV5. Van dit veelbelovende model is gisteren op Kia’s EV Day het definitieve ontwerp onthuld, en zien we met belangstelling uit naar de specificaties. Maar er zit nog meer in de pijnlijn want Kia onthulde gisteren ook de conceptmodellen EV3 en EV4. Het Zuid-Koreaanse automerk is duidelijk van plan om een brede, marktconforme range elektrische modellen op de markt te brengen. Dat is bovendien nog niet alles. Er zijn ook geruchten over een nog kleiner en goedkoper elektrisch model. Dat gaat ongetwijfeld EV2 heten.
Kia’s Opposites United designtaal
Kia’s “Opposites United” designfilosofie is een interessant concept dat de kern vormt van de manier waarop het Koreaanse merk autodesign benadert. Deze filosofie is gebaseerd op het idee van tegenstellingen die elkaar aantrekken en versterken. Het gaat om het creëren van harmonie door contrast, zoals natuur en technologie, of traditie en innovatie.
In de praktijk betekent dit dat Kia’s voertuigen een balans zoeken tussen verschillende elementen. Dit kunnen tegenstellingen tussen bepaalde vormen zijn, maar het kan ook op een andere manier. Een voorbeeld: de buitenkant kan strak en modern zijn, terwijl het interieur warmte en comfort uitstraalt. Dit komt ook tot uiting in de keuze van materialen, waarbij duurzame en hoogtechnologische materialen naast elkaar bestaan, zoals te zien is in de conceptmodellen EV3 en EV4.
De “Opposites United” filosofie is niet alleen een designtaal maar ook een weerspiegeling van Kia’s bredere visie op de toekomst van mobiliteit. Het bedrijf streeft ernaar tegenstellingen te overbruggen: duurzaamheid en prestaties, luxe en toegankelijkheid, individueel rijplezier en collectieve verantwoordelijkheid. Het is een holistische benadering die het mogelijk maakt om auto’s te ontwerpen die niet alleen mooi en functioneel zijn, maar ook passen in een duurzamere en meer geïntegreerde toekomst.
Definitief ontwerp van de Kia EV5
Met de ongeveer 4,60 meter lange EV5 is het duidelijk dat Kia opnieuw een volumesegment aan wil boren. Hierbij moet je denken aan het segment waarin nu de Skoda Enyaq, de VW ID.4 en toekomstige Ford Explorer opereren. Het ontwerp van de Kia EV5 biedt een frisse kijk op wat een elektrische SUV kan zijn, zowel qua design als qua functionaliteit. Het exterieur is strak en modern, terwijl het interieur een toonbeeld is van comfort en luxe. Uiteraard wijkt het interieurdesign niet al te veel af van dat van de EV6 en EV9. Dat wil dus ook zeggen dat Kia het interieur niet al te minimalistisch heeft ontworpen. Voor de meest essentiële functies zijn er nog gewoon fysieke bedieningselementen.
Nog gissen naar definitieve specificaties EV5
De definitieve specificaties zijn nog niet bekend maar we kunnen ervan uitgaan dat de aandrijflijnen enigszins vergelijkbaar zijn met die van de Kia EV6. Omdat de wielbasis van de Kia EV5 ongeveer 2,75 meter bedraagt, zo’n 15 centimeter minder dan die van de EV6, zou je denken dat er minder ruimte is voor een groot accupakket. Dat blijkt dus niet het geval te zijn, als we kijken naar de van de Kia EV5 voor de Chinese markt dan blijkt hij juist grotere accupakketten te hebben dan de 54/58 kWh en 74/77,4 kWh accupakketten van de EV6:
Standaard | Long Range | Long Range AWD | |
Aandrijving | RWD 160 kW | RWD 160 kW | AWD 230 kW (160+70 kW) |
Accucapaciteit | 64 kWh | 88 kWh | 88 kWh |
CLTC-actieradius | 530 km | 720 km | 650 km |
Voor de Kia EV5 voor de Zuid-Koreaanse markt zijn trouwens andere specificaties bekend. Daar hebben de accupakketten een capaciteit van 58 en 81 kWh. Verder zou de AWD-versie in Korea een iets lager systeemvermogen van 225 kW hebben. Ter vergelijk: het vermogen van de EV6 varieert van 125 kW van de Standard Range RWD versie tot 239 kW voor de Long Range AWD terwijl de razendsnelle GT over maar liefst 430 kW beschikt. De genoemde CLTC-actieradius is trouwens bijzonder optimistisch.
Geen 800 maar 400 volt
Hoewel het E-GMP-platform een 800 volt systeem – en dus een heel hoge DC-laadsnelheid – mogelijk maakt, krijgt de Kia EV5 in tegenstelling tot de EV6 en EV9 nog gewoon een 400 volt-systeem. Dit zal ongetwijfeld met de prijsstelling te maken hebben.
Conceptmodellen EV3 en EV4
Ook de conceptmodellen EV3 en EV4 zijn ontworpen volgens Kia’s “Opposites United” designfilosofie, die een harmonieus evenwicht zoekt tussen tegenstellingen zoals natuur en technologie, of traditie en innovatie. Dit komt tot uiting in zowel het exterieur als het interieur van de voertuigen.
Kia EV3: compact en duurzaam
De EV3 is een compact model dat zich richt op stedelijke mobiliteit. Het exterieur is strak en modern, maar heeft ook de nodige vloeiende lijnen die de aerodynamica moeten verbeteren. Het interieur is echter waar de echte innovatie plaatsvindt. Kia heeft gekozen voor duurzame materialen zoals Mycelium, een op een schimmel gebaseerd materiaal, voor het dashboard en de stoelen. Dit past perfect in Kia’s bredere duurzaamheidsstrategie en zet de toon voor toekomstige modellen.
Kia EV4: elegantie en prestatiegericht
De hierboven afgebeelde EV4 is een lager, sportiever model dat zich meer richt op prestaties en luxe. Het exterieur oogt niet alleen elegant maar ook heel krachtig, met een nadruk op aerodynamica en efficiëntie. Het interieur is ruim en luxueus, waar behalve hoogwaardige, duurzame materialen ook geavanceerde technologieën een rol zullen spelen. Net als de EV3 maakt Kia bij de EV4 ook gebruik van veel duurzame materialen, waaronder gerecyclede stoffen en plantaardige materialen. De Kia EV4 zal ongetwijfeld de concurrentie aan moeten gaan met de VW ID.7, Tesla Model 3 en Polestar 2.
Nog een aanvulling: Kia EV2
De Kia EV2 belooft een spannende aanvulling te zijn op de reeks. Hoewel er nog weinig details bekend zijn, is het duidelijk dat dit model bedoeld is om de reeks te completeren en Kia’s positie in de markt te versterken.
Kia CEO Ho-Sung Song zei dat er concrete plannen zijn voor het produceren van een betaalbare EV. Hij zei ook dat deze heel belangrijk is voor het merk, dat vooral voor de Europese markt ook kleinere voertuigen nodig heeft. De beoogde vanafprijs voor de Kia EV2 zou ongeveer € 30.000 bedragen waarmee deze het op zou moeten nemen tegen bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208.