Kia is flinke stappen aan het maken op de markt voor elektrische auto’s. Met de presentatie van de nieuwe Soul EV, en eerder al de Niro EV, is de Zuid-Koreaanse fabrikant ineens een koploper geworden. Dat komt onder andere door de grote batterijpakketten in de auto’s. Dit moet de standaard worden.
Actieradius
Het is geen geheim dat de beperkte actieradius ten opzichte van brandstofauto’s lange tijd een van de belangrijkste reden voor consumenten was om niet op elektrisch rijden over te stappen. Dit probleem bestaat nog steeds, maar wordt wel kleiner. Dat komt vooral door de opkomst van betere batterijtechnieken. Ook bij Kia is men zich hiervan bewust. Het gebruikt daarom 64 KwH batterijpakketten. Dit geeft de auto’s meer dan 300 kilometer actieradius op een volle batterij.
Ondergrens
Als het aan Kia ligt is er nu ook geen weg meer terug. 320 kilometer, of 200 mijlen, is vanaf nu de nieuwe ondergrens. Volgens het bedrijf is dit ook precies het punt waarop het mogelijk is om twijfelaars over de streep te trekken om elektrisch te gaan rijden. Dit is dan ook de reden waarom voor de grotere batterijen is gekozen, laat de fabrikant in een interview weten. Het is simpelweg de wens van consumenten dat de auto’s deze prestaties kunnen leveren. Zo niet, dan is de auto niet interessant genoeg.
Oplaadmogelijkheden
Wel zit er een belangrijke mits aan de stelling van Kia. 200 mijlen, of 320 kilometer, mag dan voor de consument acceptabel zijn als ondergrens, maar dan is alleen acceptabel in combinatie met een andere belangrijke factor. Er moeten namelijk voldoende goede oplaadmogelijkheden zijn. Binnen het bereik en met mogelijkheden tot snelladen zijn vereisten die in ieder geval gelden. Het is dus niet alleen in handen van de fabrikanten zelf.