Er komen steeds meer kleine elektrische auto’s op de markt. De Volkswagen Group komt met nieuwe elektrische modellen van Volkswagen, Seat en Skoda en Peugeot introduceert de elektrische 208. PSA-dochter Opel komt met een elektrische Corsa en natuurlijk is er ook nog de Honda E. Laten we ook de zojuist vernieuwde Renault ZOE ook niet vergeten. Logisch dat Kia onderzoekt in hoeverre ook de kleine Picanto kan worden voorzien van een elektrische aandrijving. Samen met zustermerk Hyundai probeert men zoveel mogelijk te profiteren van de synergie tussen beide merken, die gelijksoortige modellen in het assortiment hebben.
Dure accu is struikelblok
In technisch opzicht is het voor Kia geen enkel probleem om een elektrische Picanto te ontwikkelen en te bouwen. Maar om hem voor een zodanige prijs op de markt te brengen dat hij nog steeds interessant genoeg is voor de doelgroep, dat is een ander verhaal. Mensen die een Kia Picanto kopen, kiezen voor een betaalbare, betrouwbare auto. Dat is een bewuste, nuchtere keuze waarbij de aanschafprijs van groot belang is. Een elektrische versie is zomaar eens ongeveer 10.000 euro duurder. Die meerprijs is voor veel mensen in deze kopersgroep volgens Emilio Herrera gewoon te gek. Herrera is Chief Operating Officer van Kia Motor Europe. Hij vertelde in een interview met Automotive News dat de prijs van de accu wel eens een te grote belemmering zou kunnen zijn.
Vroeg of laten komt er een elektrische Picanto
Herrera vertelt in het interview met Automotive News ook dat Kia vroeg of laat toch wel een elektrische Picanto uit zal moeten brengen. Het bedrijf wordt min of meer toe gedwongen vanwege de steeds strengere CO2-grenswaarden voor de verkoop van nieuwe auto’s in de EU. Ook vertelt Herrera dat strengere emissiegrenswaarden van de Europese Unie het de autofabrikanten in Europa steeds moeilijker maken. Het is bijna niet te doen om kleine auto’s te voorzien van een dure elektrische aandrijving terwijl er al amper winst op wordt gemaakt als ze met een brandstofmotor zijn uitgerust. Volgens Herrera moeten autofabrikanten niet proberen om de prijsverschillen tussen auto’s met verbrandingsmotor en met elektromotor zo klein mogelijk te houden. Dat is iets wat de overheden graag zien maar hij vindt dat geen realistisch standpunt.
Picanto blijft in programma
Daarom zien sommige fabrikanten zich gedwongen om te stoppen met de productie van een aantal kleine modellen. Opel gaat bijvoorbeeld afscheid nemen van de Adam en Karl, Ford gaat stoppen met de Ka+. Dat wil niet zeggen dat Kia de Picanto uit het programma wil halen. Integendeel. Herrera geeft aan dat die in Europa gewoon te belangrijk zijn. Volgens de gegevens van Jato Dynamics zijn de auto’s uit de kleinste segmenten in Europa goed voor meer dan een kwart van de Europese automarkt.