De officiële lancering is waarschijnlijk begin volgend jaar, maar vandaag presenteerde Kia al de volledig vernieuwde Niro op de Seoul Mobility Show. Hoewel de nieuwe Kia Niro hier en daar nog heel behoorlijk op het huidige model lijkt, zien we in de nieuwe Niro ook diverse elementen terug van de Habaniro Concept. Die conceptauto liet Kia in 2019 zien. Van zo’n conceptauto is het altijd raden wat je ervan terugziet in het definitieve productiemodel. Dat merken we ook bij de nieuwe Kia Niro.
Overeenkomsten met huidige model
Om niet al te veel af te wijken van het bestaande, zeer succesvolle model, heeft Kia de contouren van de Niro amper gewijzigd. Kia heeft nog geen technische details vrijgegeven maar het zou ons ook niet verbazen als de nieuwe Niro nog gewoon op hetzelfde platform als de huidige Niro en de Hyundai Kona staat.
En elementen van de Habaniro Concept
We zien dat de nieuwe Kia Niro diverse elementen van de Habaniro Concept heeft. Het front bijvoorbeeld, dat zich kenmerkt door de doorlopende chroomstrip, met de koplampen en dagrijverlichting in aparte elementen. Ook het gedeelte onderaan de bumper heeft wel wat weg van de Habaniro. Aan de achterkant zien we dat de nieuwe Niro ook de verticale, boemerangvormige achterlichten van de Habaniro heeft gekregen. Aan de zijkant zien we het meest opvallende element in de vorm van een contrasterende kleur voor de C-stijl. Ook is er onderaan de flank nog een gedeelte in een contrasterende kleur, net als bij de Habaniro.
Maar toch ook herkenbaar
Kia heeft met het design van de nieuwe Niro niet alleen elementen van de huidige Niro met de Habaniro Concept gecombineerd maar ook de ‘tiger face’ verder geperfectioneerd. Zo past hij ook heel goed bij het design van de Kia EV6. Maar ondanks die wijzigingen heeft de Kia Niro een herkenbaar uiterlijk.
Drie verschillende aandrijflijnen
Net als het huidige model levert Kia ook de nieuwe Niro met drie verschillende soorten aandrijflijnen. Dat houdt in dat er keus is uit een conventionele hybride aandrijflijn, een plug-in hybride en natuurlijk ook een volledig elektrische versie, de e-Niro. Die laatste heeft overigens een enigszins afwijkend front. Het plaatwerk boven de nummerplaat is wat verder naar beneden doorgetrokken om daar genoeg ruimte voor de laadpoort te maken.
Interieur met duurzame materialen
Uiteraard krijgt ook het interieur van de Kia Niro een compleet nieuw design. Daarin gebruikt Kia nu ook duurzame materialen. Zo is de hemelbekleding van gerecycled materiaal vervaardigd, zijn de stoelen van ‘bio gebaseerd’ polyurethaan met Tencel-vezels van eucalyptusbladeren.
Het nieuw ontworpen dashboard ziet er strak uit en heeft een grote, uit één deel vervaardigde display. Dit display bevat zowel het infotainment systeem als de digitale instrumenten. Onder de grote display bevindt zich nog een aantal aanraakgevoelige bedieningselementen voor de klimaatregeling, en op de middenconsole bevindt zich een grote draaiknop voor de rijmodus.
Greenzone Drive Mode
Kia heeft nog vrijwel geen technische details van de nieuwe Niro vrijgegeven. Daarvoor moeten we wachten op de lancering, die waarschijnlijk begin volgend jaar zal zijn. Wat Kia wel bekendmaakte, is dat de hybride versie een nieuwe ‘Greenzone Drive Mode’ zal krijgen. Hierbij maakt men gebruik van geofencing technologie. Daarmee kan de hybride versie van de Niro volledig automatisch overschakelen op de volledig elektrische modus als hij zich in ‘groene zones’ bevindt. De bestuurder kan in het navigatiesysteem van de Niro ook zijn eigen groene zones registreren.