Kia en Hyundai zullen ergens rond het einde van dit decennium niet minder dan $ 18 miljard investeren in hun transformaties naar bedrijven die alleen elektrische voertuigen verkopen. Als onderdeel van hun strategieën zullen de Zuid-Koreaanse fabrikanten een geheel nieuwe architectuur voor elektrische voertuigen ontwikkelen, die naar verluidt een van de grootste batterijen in de industrie zal ondersteunen. Het eerste productiemodel dat op dat platform wordt gebaseerd, zou een sedan van het merk Kia moeten zijn.
Project GT1
Volgens een nieuw bericht van ET News is de projectnaam van dat voertuig GT1 en zal het naar verwachting in het middensegment worden gepositioneerd, waarschijnlijk als een ideologische opvolger van de Stinger. In feite beweert men dat het een voertuig uit het E-segment zal zijn volgens de Europese classificatie, wat waarschijnlijk betekent dat het iets groter zal zijn dan de huidige Stinger in termen van buitenafmetingen.
Elektrische Stinger met geweld
Rijdend op het nieuwe eM-platform, zal het voertuig worden ontwikkeld met een enorm batterijpakket van 113,2 kilowattuur in gedachten. Dit zou betekenen dat het een batterij met een grotere capaciteit zal hebben dan de Mercedes-Benz EQS, Tesla Model S en Kia EV9 voor een maximaal bereik van maximaal 800 kilometer wanneer het volledig is opgeladen. Maar dat is nog niet eens het spannendste.
Volgens het bericht – dat we met een korreltje zout nemen aangezien er nog niets is aangekondigd vanuit Hyundai of Kia – zullen er een paar verschillende versies zijn, afhankelijk van het vermogen van de aandrijflijn. Modellen met één en twee motoren zijn naar verluidt in ontwikkeling, waarbij de topper uit het assortiment naar verluidt een systeemvermogen heeft met 603 pk. Dit zou het de krachtigste productie-Kia in de geschiedenis maken met meer vermogen dan de EV6 GT.
Wat de huidige Stinger betreft, deze zal binnenkort worden stopgezet, maar niet voordat de Kia Stinger Tribute Edition 2024 is uitverkocht.