Er zijn fabrikanten die hun elektrificatiestrategie tegen wil en dank uitvoeren. Zij zouden liever gewoon auto’s met verbrandingsmotoren blijven bouwen. Anderen gebruiken de elektrificatie vooral als uithangbord, en andere fabrikanten vinden elektrificatie iets wat gewoon moet gebeuren. Dat laatste geldt bijvoorbeeld voor Kia.
Het Koreaanse merk onthulde op zijn digitaal gehouden investeerdersdag de routekaart naar 2030. Deze bouwt voort op ‘Plan S’, zoals de strategie van Kia heet en die twee jaar geleden presenteerde. De routekaart bevat ook de nodige bijzonderheden over de wijze waarop Kia haar visie om een aanbieder van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden, wil verwezenlijken. Ook kondigde het Zuid-Koreaanse automerk een reeks nieuwe elektrische modellen in nóg meer segmenten aan. Het aanbod van elektrische auto’s moet bij Kia binnen vijf jaar zijn toegenomen tot maar liefst veertien.
Ook een elektrisch instapmodel
Voor de goede orde: dat is inclusief de pick-up modellen, die men waarschijnlijk niet of nauwelijks in Europa aan zal bieden. Voorts zitten er ook modellen bij die speciaal voor ontwikkelingslanden worden ontwikkeld. Interessanter is de mededeling dat er ook een elektrische auto op instapniveau komt.
Nog meer GT-modellen
Nog een interessant nieuwtje: Kia kondigt sportieve GT-varianten voor alle elektrische modellen aan. Tot dusver is alleen de EV6 in een sportieve GT-variant verkrijgbaar. Dit betekent dus dat veel Europese merken, waar toch de meeste sportieve modellen vandaan komen, binnenkort nog meer concurrentie uit Korea mogen verwachten. Ook bevestigt de Zuid-Koreaanse autofabrikant voor het eerst dat men de EV9, een elektrische SUV-model, in 2023 zal lanceren.
Automode
Bovendien krijgt de EV9 ook technologie voor autonoom rijden. Deze zogenaamde ‘AutoMode’-technologie zal Kia aansluitend op alle nieuwe modellen uitrollen.
Doelstellingen
Het Koreaanse merk had de afgelopen jaren een nogal bescheiden imago. Maar Kia wil rigoureus afscheid nemen van dat imago. Dat is ook te zien aan de EV6, waarmee Kia een gedurfd en uiterst aantrekkelijk model introduceerde.
Maar Kia wil meer, getuige de vier belangrijkste bedrijfsdoelstellingen voor 2030. Men wil de elektrificatie voortdurend versnellen. Tegen 2030 wil men een jaarlijks 1,2 miljoen volledig elektrische voertuigen verkopen. Totaal wil men tegen die tijd overigens een jaarlijkse verkoop van 4 miljoen eenheden (waarvan ruim 2 miljoen ‘groene’ voertuigen) realiseren.
Op belangrijke markten met strenge milieuvoorschriften en een groeiende vraag naar elektrische auto’s, zoals Korea, Noord-Amerika, Europa en China, wil Kia het verkoopaandeel van ‘groene’ voertuigen verhogen tot 78 procent in 2030.
Ook wil men het gebruik van connected car-functies en autonome rijtechnologieën uitbreiden naar alle nieuwe voertuigen. Verder wil Kia een leidende rol krijgen op de wereldwijde markt van voertuigen voor speciale toepassingen (PBV’s). Hierbij moeten we denken aan bijvoorbeeld voor moderne, app-gestuurde taxiservices.