Veelal schrijven wij over nieuwe modellen die over een elektrische aandrijflijn beschikken. Dit kan in allerlei vormen. Zo kun je een volledig elektrische variant nemen of gewoon een benzinemotor met de ondersteuning van een elektromotor. Waar we nog weinig aandacht aan hebben besteed zijn de klassiekers. Steeds meer bedrijven wagen zich in de nichemarkt van klassiekers en dan met name de ombouw hiervan. De vraag naar klassiekers met een elektrische aandrijving lijkt alsmaar groter te worden.
Fabrikanten helpen graag mee
Veel bedrijven die een dergelijk project op poten zetten moeten het veelal doen met onderdelen die ze gevonden krijgen of duur moeten inkopen. Toch zien steeds meer fabrikanten wel een voordeel in deze projecten. Het zijn immers ombouwprojecten met een bepaalde allure. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de Volkswagen Kever. In het begin waren het kleine bedrijven die de oer-Kever onder handen namen. Inmiddels heeft Volkswagen een eigen afdeling ingericht om oudere modellen van een elektrische aandrijflijn te voorzien.
Restomods
De term ‘restomods’ heb je ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen. Recentelijk spraken wij ook over de volledig elektrische Opel Manta. Feitelijk is dit, net als de Volkswagen Kever, een restomod. In simpele termen komt het er op neer dat de bestaande auto motorisch onder handen is genomen. De vormgeving en interieur zijn zo veel mogelijk intact gebleven. Het verschil met de Opel Manta en de Kever is dat de eerstgenoemde eenmalig zelf door Opel onder handen is genomen. Desondanks valt ook deze exclusieve versie onder de noemer ‘restomod’.
Er zijn inmiddels talloze projecten te noemen. Naast de eerder genoemde weten wij inmiddels ook dat de klassieke Mini een dergelijke make-over krijgt. Er is inmiddels ook een bedrijf die de oude Fiat 124 weet om te toveren in een volledig elektrische klassieker. Deze week zijn daar weer twee nieuwe modellen aan toe te voegen in het rijtje. Al dit moois komt uiteraard met een prijskaartje die veelal niet wordt gecommuniceerd. Enkel geïnteresseerde kunnen zich melden bij het bedrijf die dergelijke restomods kan maken. Zo blijft het toch nog wel exclusief.
Ford GT40
De Ford GT40 is niet direct een model die je linkt aan een volledig elektrische auto. De mannen bij Everrati dachten hier duidelijk anders over. Helemaal origineel is de GT40 van Everrati niet. Het chassis en de carrosserie komen van Superformance vandaan. Deze bouwen nauwkeurige replica’s van onder andere deze zeer krachtige Ford. Met het kale chassis en carrosserie is Everrati aan de slag gegaan en binnenkort zal de eerste volledig elektrische GT40 van de band rollen.
Het bedrijf is niet onbekend met het ombouwen van een klassieker. Al eerder wist het bedrijf een Porsche 911 met succes van een elektrische aandrijflijn te voorzien. Details over de GT40 ontbreken vooralsnog, maar gezien de 911 kunnen wij wel met enige zekerheid zeggen dat de Ford ook over ongeveer 500 pk zal beschikken.
Volvo Kattenrug
Een opmerkelijk nieuwsbericht kwam afgelopen week binnen vanuit Volvo zelf. Zij zijn de samenwerking aangegaan met Lateiner. Dit bedrijf, wat volledig bestaat uit vrouwen, zal de Kattenrug (PV544 uit 1961) voorzien van een hybride aandrijflijn. Voor deze gelegenheid krijgt het vrouwelijk team de beschikking over de aandrijflijn van een Volvo S60 T8 Recharge Polestar Engineered.
Met deze informatie weten wij eigenlijk al genoeg. De ‘vernieuwde’ Kattenrug wordt een bom op de weg. De restomod krijgt een systeemvermogen van 415 pk. Ruim 318 pk komt uit het benzineblok en het restant wordt uit de elektromotor geperst. Er is wel wat werk aan de winkel om dit voor elkaar te krijgen. Deze Kattenrug moet aankomende november op de SEMA Autoshow in Las Vegas te bewonderen zijn.