Ook leveranciers zoals Koenigsegg gaan hun supercars elektrificeren. Ook zij hebben immers te maken met de EU-wetgeving. Koenigsegg geeft de Gemera bijvoorbeeld drie elektromotoren.
Totaal vier motoren
De voorwielen worden door de verbrandingsmotor, welke nu ondersteuning krijgt van een 298 kW elektromotor. De achterwielen worden volledig elektrisch aangedreven. Deze hebben ieder hun eigen elektromotor van 373 kW. De Gemera is volgens Koenigsegg niet alleen extreem krachtig, maar is ook heel zuinig met brandstof. Uiteraard is ook de uitstoot een stuk lager dan met alleen conventionele verbrandingsmotoren.
Indrukwekkende prestaties
De verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft, is iets bijzonders. Het is de Zweedse autofabrikant gelukt om een tweeliter driecilinder benzinemotor te ontwikkelen die een vermogen van 440 kW en een koppel van 600 Nm levert. Bovendien is de verbrandingsmotor ook geschikt voor de alternatieve bio-ethanol brandstof E85. Het totale systeemvermogen van de Koenigsegg Gemera – die in totaal dus vier motoren heeft – bedraagt maximaal 1268 kW. Hiermee kan de Gemera in 1,9 seconden van nul naar honderd sprinten. De topsnelheid bedraagt volgens Koenigsegg maar liefst 400 km/u. Dat is uiteraard een schril contrast met de 100 km/u die we straks in Nederland mogen rijden.
Tot 50 kilometer in elektrische modus
Volgens Koenigsegg kan de Gemera tot 50 kilometer in volledig elektrische modus rijden. Hij is uitgerust met 800 Volt technologie en een accupakket met een capaciteit van 16,6 kWh. In de hybride modus kan de Koenigsegg Gemera uiteraard een veel langere afstand afleggen. De actieradius bedraagt dan zelfs zo’n 1000 kilometer.
Vierzits supercar
De Gemera heeft – in tegenstelling tot de meeste supercars – vier zitplaatsen. Dankzij de twee extreem grote deuren kunnen de achterpassagiers de achterstoelen kunnen bereiken zonder de voorstoelen te hoeven verstellen. De auto is bijna vijf meter lang en nagenoeg twee meter breed. Door de geringe hoogte van slechts 1295 millimeter is de Gemera oogt de auto nog steeds behoorlijk rank. De rijhoogte kan elektronisch worden ingesteld. Het chassis is gemaakt van koolstofvezel en aluminium. Rij-informatie en infotainment worden op een centraal touchscreen weergegeven.
Driehonderd eenheden
Koenigsegg is behoorlijk enthousiast over de kansen van de Gemera. Er is namelijk een relatief “grote” serie van 300 eenheden gepland. Het Zweedse bedrijf heeft niets over de prijs verteld. Gezien het grote geplande aantal eenheden zou die concurrerend moeten zijn maar dat past weer niet bij een supercar. Als we kijken naar de andere supercars en andere modellen van Koenigsegg, dan mogen we veronderstellen dat de Gemera ruim een miljoen euro zal gaan kosten.