De ontwikkeling van elektrische auto’s is nog verre van klaar. De technieken die uit personenauto’s zijn afgeleid worden langzaam maar zeker ook gebruikt voor andere voertuigen. Dit is ook nodig, omdat ook deze voertuigen bijdragen aan de uitstoot van broeikasgassen. Komatsu heeft daarom nu het grootste elektrische voertuig ter wereld ontwikkeld.
Truck
Het voertuig van Komatsu betreft een graafmachine die ook in staat is om een aanhanger te trekken. De autoindustie is de laatste tijd steeds meer zijn focus aan het verleggen naar andere voertuigen. Zo is bijvoorbeeld Tesla druk met het ontwikkelen van elektrische vrachtwagen die in oktober gepresenteerd moet worden. De graafmachines liepen tot op heden op tanks van honderden liters benzine. Dit zal snel verleden tijd zijn.
Tien jaar
Deze eerste variant heeft volgens de fabrikant een levensduur van tien jaar. Dit is vooral te wijten aan de batterij. Die is zo’n twaalf keer groter dan die van de gemiddelde elektrische personenauto. Dat neemt niet weg dat deze nog lang niet zo sterk is als zijn kleinere broertjes. Dit is dan ook een punt van aandacht waar de meeste fabrikanten op dit moment tegenaan lopen. De omvang van de batterij in de e-dumper, zoals de machine heet, is ongeveer 700 kWh. De komende tijd zal de fabrikant samen met verschillende accufabrikanten kijken naar mogelijke verbeteringen die hierin aan te brengen zijn.
Innovatie
De machine moet onderdeel vormen van het proces van innovatie zoals dat nu in de autoindustrie gaande is, zo liet Komatsu weten. Zo wordt er onder andere gebruik gemaakt van het regenerative braking remsysteem waarbij de remmen vervangen worden door terugwinsystemen. Hiermee kan tot wel 200 kWh worden teruggewonnen per dag. Daarmee wordt de machine nog zuiniger. Ook auto’s moeten steeds meer van dit soort systemen gebruik gaan maken. Veel fabrikanten experimenteren hier al mee in hun nieuwste modellen.