Voor kleine stukjes pak je de fiets en niet de auto, zo zeggen veel mensen heel moralistisch. Dat principe wordt deels gedreven door een stigma over luiheid, maar er zit ook een technisch argument achter. Een koude start is niet goed voor de motor van je auto met verbrandingsmotor. Gaat die redenatie voor elektrische auto’s niet op of moet je als bezitter van een elektrische auto ook gewoon een fiets kopen voor de korte afstanden?
Motor onvoldoende gesmeerd bij koude start
Zeker met de koude maanden van het jaar op komst, is de kans op een koude start groot. Traditioneel gezien is dat een probleem voor auto’s met een verbrandingsmotor, omdat de olie in de motor afkoelt, onder in de motor zakt. Als je de auto start als deze lang heeft stilgestaan, moet de olie zich nog verspreiden door de motor. Door de kou is de olie mogelijk dikker geworden, waardoor hij minder goed smeert. Het gevolg is dat een koude start ten koste gaat van de motor, omdat deze aan het begin onvoldoende gesmeerd wordt. Dit fenomeen wil je natuurlijk zo veel mogelijk beperken, waardoor de fiets als alternatief vaak gezien wordt als goed alternatief voor kleinere afstanden.
Hoe zit dit met een elektrische auto?
En dan nu het goede nieuws voor bezitters van een elektrische auto: met een elektrische motor is een koude start veel minder problematisch dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Een elektrische motor hoeft namelijk niet gesmeerd te worden met motorolie en loopt dus ook niet droog, omdat hij onvoldoende gesmeerd zou zijn!
Voor veel mensen is het vanzelfsprekend om altijd de (elektrische) auto te pakken. Je hoeft zelf niet te trappen, je kunt een muziekje opzetten en je kunt de airco aanzetten. Die eerste twee zaken kunnen natuurlijk gewoon op een elektrische fiets en je hebt dan wellicht geen airco, maar je hebt wél frisse lucht. Misschien dus toch nog een tweedehands elektrische fiets naast je elektrische auto of plug-in hybride aanschaffen?