Wij kunnen ons voorstellen dat je even twee keer moet knipperen met de ogen. Je leest het echter wel goed. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde Autocar werkt AMG aan hun eerste elektrische aandrijflijn. Zoals het de huistuner van Mercedes-Benz betaamd zal het geen beschaafde versie worden. Hun nieuwste aandrijflijn moet de stempel van AMG naadloos doorzetten.
Even slikken en weer doorgaan
Bij het lezen van deze eerste zinnen zal een doorgewinterde AMG-fan ongetwijfeld even moeten slikken. Voor lange tijd leek het er niet op dat het bedrijf überhaupt zou denken aan een elektrische aandrijflijn. Vorig jaar werd het echter duidelijk dat hun motoren sowieso een stuk stiller zouden worden. Later werd er nog een persbericht de wereld in gestuurd met hierin de melding dat men is gestart aan de ontwikkeling van een elektrische aandrijflijn.
AMG heeft met deze actie menig fan de woede op zijn dak gekregen. We moeten echter niet vergeten dat het bedrijf wel even verder moet kijken. Elektrisch lijkt nu echt de toekomst te worden. De rasechte fan zal deze mededeling nu even moeten slikken en weer doorgaan, maar er is zeker goed nieuws.
Mercedes EQS als AMG
Momenteel heeft Mercedes-Benz al enkele elektrische auto’s op de markt gebracht. Wanneer het merk echter een nieuw model met benzinemotor op de markt brengt zal AMG kort hierna ook hun versie in de prijslijst opnemen. Bij de lichting van nieuwe elektrische auto’s is dit vooralsnog niet gebeurd. Er is hier uiteraard een goede reden voor, want AMG heeft simpelweg de brute aandrijflijn nog niet klaar.
Volgens eigen zeggen zijn ze inmiddels wel in een ver gevorderd stadium. Voor wat nu bekend is zal de aankomende EQS de eerste elektrische auto worden die beschikbaar zal komen met de geroemde AMG-badge. In 2022 zal de EQS naar verwachting aan het grote publiek worden voorgesteld. Kort hierna zal AMG dan hun versie toevoegen aan de prijslijst.
Compromisloos
AMG belooft dat de nieuwe elektrische aandrijflijn dezelfde prestaties zal krijgen in vergelijking met de bestaande S63. Dit betekent dat de aandrijflijn de prestaties moet nabootsen of zelfs overtreffen van de 4.0 V8 twinturbo. Dit motorblok levert momenteel minimaal 600 pk. Dit betekent dat de elektrische aandrijflijn dus ook minimaal 600 pk zal leveren. Exacte details over de aandrijving ontbreken vooralsnog.
Nadat de EQS deze aandrijflijn aan boord heeft gekregen zullen er ongetwijfeld meer modellen volgen. AMG zal dus een modulair platform ontwikkelen waarop meerdere modellen van Mercedes omgebouwd kunnen worden. Het lijkt er helaas wel op dat de kleinere modellen, zoals de EQA en de EQB, het AMG-logo zullen moeten missen.