Elektrische aandrijflijnen zijn niet alleen geschikt voor normaal dagelijks vervoer, maar ook voor de autosport. Dat is de heilige overtuiging van het Oostenrijkse bedrijf Kreisel Electric. Het bedrijf is alweer zo’n vijf jaar actief in de e-mobiliteit en heeft onder meer bekendheid verworven door de Mercedes G-Wagon van Arnold Schwarzenegger te elektrificeren.
Rallysport ultieme test
Kreisel Electric is van mening dat de rallysport de zwaarst denkbare autosport voor auto’s is. De Oostenrijkse specialist wil juist daar laten zien dat je daar ook met een elektrisch aangedreven auto goed kunt presteren. En dan niet in een speciale elektrische klasse, Kreisel zet de elektrische rallyauto namelijk in de FIA WRC Rally 2-klasse in. Daarin gaat de auto ook deelnemen aan het Oostenrijkse kampioenschap 2021. De elektrische rallyauto van Kreisel wordt daar de allereerste elektrisch aangedreven rallyauto die de concurrentie aangaat met conventionele rallyauto’s. Het is volgens Kreisel Electric het ultieme platform om de mogelijkheden van een elektrisch aangedreven auto te etaleren. In deze klasse rijden namelijk omgebouwde normale personenauto’s die aan extreem hoge belastingen worden blootgesteld.
Samenwerking Kreisel en Baumschlager Rallye & Racing
Omdat Kreisel Electric weliswaar veel ervaring met elektrische auto’s heeft maar niet in de rallysport, is men een samenwerking aangegaan. En dat is niet met de eerste de beste, maar met Raimund Baumschlager en zijn bedrijf BRR (Baumschlager Rallye & Racing). Deze Oostenrijker is 14-voudig Oostenrijkse rallykampioen en ziet uit naar de samenwerking: “We staan voor de uitdaging om elektrisch aangedreven rallyauto’s concurrerend te maken. Met ons sterke race-DNA en de elektrische knowhow van Kreisel, grijpen we de unieke kans aan om weer een spannend hoofdstuk in de rallysport te openen.”
Prototype elektrische rallyauto komend voorjaar klaar
Kreisel en Baumschlager zijn al een tijd bezig met de voorbereidingen, het uitwerken van een concept en simulatietests. De partners gaan nu een volgende stap zetten en gaan een prototype bouwen. Dit moet komend voorjaar klaar zijn om uitgebreid te testen. Het prototype zal ongeveer 1300 kilo wegen en krijgt een 205 kW elektromotor. Na de testfase, die tegen de zomer zal zijn afgerond, is de elektrische rallyauto beschikbaar als demonstratie- en ontwikkelingsvoertuig. Een jaar later, dus in 2021, moet de definitieve versie van de elektrische rallyauto gereed zijn. Deze gaat dan ook meteen – in goed overleg met de autosportautoriteiten – in wedstrijdverband rijden.
Binnen 10 minuten laden: enorme uitdaging
In de rallysport zijn er verbindende etappes. Ook zijn er speciale klassementsproeven. Daar wordt van begin tot eind het uiterste van de auto’s en coureurs gevraagd. Tussen die etappes en proeven zijn tankstops van 10 minuten. Daar ligt natuurlijk een flinke uitdaging voor een elektrische auto. De accu’s van de elektrische auto’s moeten binnen 10 minuten voldoende worden opgeladen én onmiddellijk op volle kracht inzetbaar zijn. Daarom heeft Kreisel gekozen voor een 900 Volt-systeem dat met een vermogen van 250 kW kan worden opgeladen. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan de koeling van de accu’s. Er is een systeem ontwikkeld waarbij de accu’s tijdens het laden niet warmer worden van Kreisel is zodanig ontworpen dat de temperatuur van de cellen niet stijgt tijdens het laden.
Ook officiële FIA-leverancier e-kits
Kreisel zal in seizoen 2021 niet alleen een elektrisch rallyauto inzetten. Het gaat ook andere rallyteams faciliteren met een elektrische aandrijflijn. Kreizel Electric is in de seizoenen 2021 tot 2024 ook officieel leverancier voor e-kits voor het FIA Rallycross Wereldkampioenschap. Het Oostenrijkse bedrijf ontwikkelt namelijk ook een e-kit voor de rallycross. Deze bestaat onder anderen uit twee elektromotoren die samen circa 500 kW leveren, een 52,65 kWh accupakket en het innovatieve koelsysteem. Teams kunnen hiermee hun bestaande of nieuwe voertuigen elektrificeren.
Foto: © Kreisel Electric