De laatste maanden staan in het teken van de energiecrisis. Sinds de start van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne rijzen de energieprijzen de pan uit. In de jaren voor de oorlog waren de energieprijzen stabiel. Voor een kilowattuur betaalde men destijds ongeveer 20 tot 25 eurocent. Nu is dat wel anders. Vorige week heeft het kabinet een prijsplafond aangekondigd. Huishouders betalen volgend jaar maximaal 70 eurocent voor de eerste 2.400 kilowattuur die zij thuis gebruiken, maar de echte prijs ligt straks misschien wel hoger. Wat betekent de hoge kilowattuur prijs voor elektrische auto rijders?
Laden duurder dan tanken
De laatste weken verschenen er allerlei berichten in de media over de kosten van laden ten opzichte die van tanken. Laden zou zelfs duurder zijn geworden dan tanken. Terwijl de prijs van elektriciteit is gestegen, neemt de prijs van benzine juist weer een beetje af. Betekent dat dat tanken weer goedkoper is geworden dan laden? Dat is lastig te zeggen. Voor iedereen geldt namelijk een andere situatie. We dienen rekening te houden met het verbruik van de auto’s, de elektriciteitsprijs en de benzineprijs. We zetten daarom twee rekenvoorbeelden op een rij.
Om het voorbeeld overzichtelijk te houden, hebben we geen rekening gehouden met laadverlies.
Rekenvoorbeeld #1
Elektrische auto
- Iedere elektrische auto heeft een ander verbruik per 100 kilometer. Voor dit voorbeeld gebruiken we een verbruik van 1 kilowattuur per 8 kilometer. Dat staat gelijk aan een verbruik van 12,5 kilowattuur per 100 kilometer.
- De prijzen van elektriciteit verschillen per aanbieder, per plaats, per moment en zelf per persoon (contract). Omdat het prijsplafond op 70 cent is vastgesteld, werken we in dit voorbeeld met een prijs van 70 cent per kilowattuur.
Benzineauto
- Iedere benzineauto heeft een ander verbruik per 100 kilometer. In dit voorbeeld gebruiken we een verbruik van 1 liter benzine per 12,5 kilometer. Dat staat gelijk aan een verbruik van 8 liter per 100 kilometer.
- De prijzen van benzine (Euro 95) verschillen per tankstation en per moment. In dit voorbeeld gebruiken we een prijs van 2 euro.
Berekening
Om te bepalen wat het voordeligste is, reken we uit hoeveel het kost om 100 kilometer te overbruggen:
- Elektrische auto: 12,5 kilowattuur * 70 eurocent = € 8,75 per 100 kilometer
- Benzineauto: 8 liter * 2 euro = € 16 per 100 kilometer
Rekenvoorbeeld #2
Elektrische auto
- Iedere elektrische auto heeft een ander verbruik per 100 kilometer. Voor dit voorbeeld gebruiken we een verbruik van 1 kilowattuur per 5 kilometer. Dat staat gelijk aan een verbruik van 20 kilowattuur per 100 kilometer.
- De prijzen van elektriciteit verschillen per aanbieder, per plaats, per moment en zelf per persoon (contract). In dit voorbeeld gebruiken we een hogere prijs voor snelladen van 1 euro per kilowattuur.
Benzineauto
- Iedere benzineauto heeft een ander verbruik per 100 kilometer. In dit voorbeeld gebruik we 1 liter benzine voor 10 kilometer. Dat staat gelijk aan een verbruik van 10 liter per 100 kilometer.
- De prijzen van benzine (Euro 95) verschillen per tankstation en per moment. In dit voorbeeld gebruiken we een iets lagere prijs van 1,80 euro.
Berekening
Om te bepalen wat het voordeligste is, reken we uit hoeveel het kost om 100 kilometer te overbruggen:
- Elektrische auto: 20 kilowattuur * 1 eurocent = € 20 per 100 kilometer
- Benzineauto: 10 liter * 1,80 euro = € 18 per 100 kilometer
Conclusie
In het eerste voorbeeld is de elektrische auto goedkoper per 100 kilometer, terwijl dat in het twee voorbeeld andersom is. Om te bepalen of elektrische rijden in jouw geval duurder of goedkoper is dan rijden in een benzineauto, kun je zelf de variabelen invullen aan de hand van het verbruik van jouw auto en de prijs van elektriciteit en benzine.
Let op: er zijn eigenlijk meer kosten waar je rekening mee moet houden, zoals de kosten van wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving.
Zuinig rijden met een elektrische auto
Dat het rijden in een elektrische auto een stuk duurder is geworden is een feit. Toch kun je zelf ook een aantal stappen zetten om zo min mogelijk te verbruiken en om goedkoper te laden. We hebben een aantal tips voor je op een rij gezet:
- Heb je thuis nog lagere stroomtarieven? Kies er dan voor om je auto thuis op te laden. Zeker voor mensen met een vast contract is de stroomprijs thuis vaak nog een stuk lager. Heb je een daltarief? Kies er dan voor om je elektrische auto ’s nachts op te laden.
- Rem zo min mogelijk met het rempedaal en laat je auto uitrollen. Enerzijds levert dat meer energie op (regenereerbare energie) en anderzijds kost het minder energie om weer meer vaart te krijgen.
- Kies voor een gematigde snelheid. Op die manier hoef je minder te remmen en minder vaak extra “gas” te geven.
- Controleer regelmatig je bandenspanning. Als de spanning van je banden te laag is, is er meer wrijving, waardoor je auto meer energie nodig heeft om zich te verplaatsen.
- Maak je auto zo licht mogelijk. Haal onnodige bagage uit de auto. Als je auto minder zwaar is, verbruikt deze minder energie om zich te verplaatsen.