Lamborghini brengt nu ook een Roadster-versie van de Sián hybride hypercar uit. In tegenstelling tot de gesloten versie heeft de Roadster niet de 780 pk sterke Ferrari 812 GTS motor maar een doorontwikkelde versie van de 6,5-liter V12-motor van de Aventador. Deze motor heeft een vermogen van 774 pk, wat aangevuld wordt met een 34 pk elektromotor. Die elektromotor is in de versnellingsbak is geïntegreerd waardoor de auto emissievrij kan rijden bij lage snelheden.
Je kunt je natuurlijk wel afvragen in hoeverre je met een dergelijke aandrijving emissie en brandstof bespaart. Voor de meeste ritten wordt er vooral een beroep gedaan op de natuurlijk aangezogen verbrandingsmotor. De elektromotor wordt ook tijdens het rijden gebruikt om de auto meer koppel te geven, maar die 34 pk is natuurlijk geen substantiële bijdrage.
Sneller dan Aventor SVJ Roadster
Lamborghini gebruikt de elektromotor ook om de acceleratie van de motor gelijkmatiger te maken waardoor “ongemakkelijke schokbewegingen worden geëlimineerd.” Daardoor zou de Sián Roadster de sprint van 0-100 km/u sneller te kunnen doen dan de conventioneel aangedreven Aventador SVJ Roadster’s (die heeft daar 2.9 seconde voor nodig) en zijn topsnelheid ligt op meer dan 350 km/u. Lamborghini claimt dat de auto minder dan 1650 kg weegt. Het gewicht van de hardtop-versie van de Sían is overigens nog niet bekend.
Supercondensator
De elektromotor, die is doorontwikkeld uit de startmotor van de Aventador, weegt slechts 34 kg. Door de gunstige vermogen/gewichtsverhouding zorgt hij voor een minimale impact op de prestaties. Beide versies van de Sián maken gebruik van een supercondensator voor de opslag van de elektrische energie. Die kan naar verluidt 10 keer meer vermogen opslaan dan een conventionele li-ion-accu. De supercondensator wordt opgeladen door de energie die wordt teruggewonnen bij het remmen. Dat gaat in nagenoeg hetzelfde tempo als bij het ontladen door rijden en accelereren, waardoor een maximale efficiëntie wordt bereikt.
Design
De karakteristieke designelementen van de Sián zijn ongewijzigd overgenomen. Zo heeft ook de Sián Roadster de zes op de Lamborghini Countach geïnspireerde remlichten, de zeshoekige uitlaatuitgangen, de Y-vormige koplampen en de grote luchtinlaten aan de voor- en zijkant. Ook zijn er achterop warmtegevoelige koelvinnen op het achterdek waarvan de stand verandert aan de hand van de motortemperatuur en aerodynamische ‘streamers’ aan de achterzijde die gelijk met de motorklep zit als de auto stilstaat. Volgens Lamborghini heeft het verwijderen van het dak geen effect gehad op de aerodynamische efficiëntie van de Sián.
Exclusief
Ook deze Lamborghini is uiterst exclusief. Er worden maar 19 exemplaren van de Lamborghini Sían Roadster gebouwd en die zijn allemaal al verkocht. Ze worden allen gebouwd volgens de gewenste specificatie van de eigenaar, met de mogelijkheid om te kiezen uit een reeks kleuren en afwerkingen voor het exterieur en het interieur. De 3D-geprinte luchtroosters kunnen worden voorzien van de initialen van de eigenaar.
In tegenstelling tot de Sián hardtop, heeft Lamborghini de Sián Roadster onthuld op een speciaal daarvoor georganiseerd evenement. Lamborghini heeft onlangs aangekondigd dat het niet langer aanwezig op autoshows zal zijn. Het zal zich in plaats daarvan richten op het bieden van “exclusiviteit, personalisatie en persoonlijk contact.”