Ook fabrikanten van grote, zware terreinwagens zoals Land Rover introduceren in het kader van de emissiewetgeving elektrische of hybride aandrijflijnen. Land Rover bracht niet zo lang geleden de geheel vernieuwde Defender op de markt. Een auto die in geen enkel opzicht lijkt op de hoekige, klassieke Defender die Land Rover tientallen jaren bouwde. En zo ging Land Rover met de tijd mee en doet dat uiteraard ook nu nog. Vandaar ook de komst van een variant met een plug-in hybride aandrijflijn.

Defender 110 P400e Plug-in Hybrid
Deze nieuwe variant heet de Defender 110 P400e Plug-in Hybrid. Dit is de krachtigste en zuinigste versie die Land Rover ooit op de markt heeft gebracht. Het totale systeemvermogen bedraagt maar liefst 297 kW. De plug-in Hybride Defender kan 43 kilometer in volledig elektrische modus rijden. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt 3,3 l/100 km, de CO2-uitstoot 74 gram/km, beide volgens de WLTP-norm.
Aandrijflijn
De aandrijving bestaat uit een 2,0-liter benzinemotor met een vermogen van 221 kW, welke wordt aangevuld met een 105 kW elektromotor. Die laatste haalt zijn energie uit een 19,2 kWh-accupakket. Dankzij het hoge koppel dat de elektromotor direct vanaf stilstand levert, kan de Land Rover Defender P400e in 5,6 seconden van 0-100 km/u accelereren. Ook de topsnelheid mag er wezen, deze bedraagt een respectabele 210 km/u.

Iain Gray, bij Jaguar Land Rover medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de aandrijflijn: “De geavanceerde nieuwe P400e Plug-In Hybrid brengt de prestaties perfect in evenwicht met het brandstofverbruik en de volledig elektrische off-road capaciteiten.”
Opladen
De Land Rover Defender P400e wordt standaard geleverd met een Mode 3-laadkabel. Hiermee kan de accu in twee uur van 0 tot 80% op worden geladen. Bovendien is Defender P400e ook geschikt om snel te laden. Dat kan met een snelheid van 50 kW. Daarmee kan men de accu in 30 minuten tot 80% opladen. De elektrische range kan tijdens het rijden worden vergroot door middel van het regeneratieve remsysteem.
De lineaire koppelafgifte van de elektromotor en de soepele, krachtige benzinemotor zorgen samen voor een grote flexibiliteit. Deze geven de Defender P400e ook in de volledig elektrische modus toonaangevende terreincapaciteiten. Ook de trekcapaciteiten van de nieuwe Defender P400e zijn indrukwekkend. De plug-in hybridevariant mag maximaal 3 ton trekken. De dakbelasting bedraagt 168 kg (dynamisch) of 300 kg (statisch).