Eerder deze week toonde Lexus ons een glimp van de toekomstige modellen van het Japanse premiummerk. De LF-Z Electrified Concept is een volledig elektrisch studiemodel dat duidelijk laat zien wat Lexus voor ons in 2025 in petto heeft. Lexus is van plan om tegen 2025 twintig nieuwe of vernieuwde modellen te introduceren. Daaronder bevinden zich meer dan tien geëlektrificeerde modellen (BEV, PHEV en HEV). Er zal tegen die tijd ook een geëlektrificeerde variant van alle Lexus modellen zijn. Het Japanse merk verwacht daarvan rond 2025 ook meer eenheden te verkopen dan de benzine tegenhangers.
LF-Z Electrified Concept
Het studiemodel, een sportief ogende cross-over, maakt hiervoor gebruik van een nieuw elektrisch voertuigplatform. Ondanks dat is de motorkap vrij lang. Maar dat kan ook komen omdat Lexus de voorkant van de 4,88 meter lange LF-Z Electrified Concept vrij vlak, agressief en dynamisch heeft vormgegeven, op de typische Lexus-manier. Het dak van de 1,96 meter brede en 1,60 meter hoge auto loopt naar achteren behoorlijk af. De hoofdruimte op de achterbank is dankzij de ‘knik’ waarschijnlijk prima, de kofferbak zal niet al te groot zijn. De nadruk van de LF-Z Electrified Concept ligt dan ook meer op een flitsend en dynamisch design dan op bruikbaarheid.
Actieradius meer dan 600 kilometer
Het accupakket heeft een capaciteit van 90 kWh. Dat is volgens Lexus genoeg is voor een actieradius van meer dan 600 kilometer volgens de WLTP-norm. Het maximale DC-laadvermogen bedraagt 150 kW. Dat duidt er op dat Lexus (en Toyota) waarschijnlijk nog geen plannen hebben voor een 800 volt systeem. Daarmee zijn namelijk aanzienlijk hogere laadsnelheden tot wel 350 kW mogelijk. Verder doet Lexus geen opgave van de laadtijden aan de AC- en DC-lader.
Direct4 systeem
Vermogen heeft de LF-Z Electrified Concept genoeg, dankzij twee elektromotoren die samen 400 kW leveren en de vierwielaandrijving kan de auto de sprint van 0 naar 100 km/u in 3,0 seconden doen. Als topsnelheid geeft Lexus 200 km/u op. Bij de hoge prestaties van de LF-Z horen ook uitstekende rijeigenschappen. De LF-Z krijgt het in december 2020 door Toyota aangekondigde ‘Direct4’ aandrijfsysteem. De stuurimpulsen worden elektronisch via “steer by wire” doorgegeven, de auto heeft dus geen mechanische stuurkolom. Dit vergroot volgens Lexus de stuurprecisie en filtert ook de ongewenste trillingen van het wegdek weg. Bovendien kan Lexus met dit systeem de LF-Z een stuurfeedback geven die past bij een auto met een “actieve en opwindende” rijervaring.