De Lexus RX is het meest succesvolle model van Lexus. Het is een model dat door het Japanse premiummerk ook consequent wordt verbeterd. Volgende maand komt er weer een vernieuwde versie van de Lexus RX op de markt, de RX 450h. De vierde generatie van de Lexus RX legt de lat op het gebied van design, bedieningsgemak, comfort, connectiviteit, veiligheid en rijdynamiek hoger dan ooit. Net als de vorige generatie heeft ook de Lexus RX 450h een innovatieve, zelfopladende hybride aandrijflijn.
Al meer dan tien jaar een voortrekkersrol
De eerste generatie van de Lexus RX kwam al meer dan tien jaar geleden op de markt en vervulde al snel een voortrekkersrol. Ook toen was de Lexus RX een comfortabele SUV die zich ook in stedelijke gebieden prima liet manoeuvreren. Er zijn wereldwijd al meer dan drie miljoen exemplaren van de Lexus RX verkocht. Door de jaren heen wist Lexus het RX-concept steeds verder te verbeteren en te verfijnen. En er kwamen ook al snel versies met een hybride aandrijflijn bij. Dat was in 2005, toen de Lexus RX 400h de eerste luxe SUV met een zelfopladende hybridetechnologie was. Vorig jaar kwam er naast de vijfzits versie ook een zevenszits versie bij. Die twee versies zijn ook beschikbaar in de nieuwe RX 450, die vanaf november op de markt komt.
Verfijnder doch krachtiger design
Het design is bij een premium merk een uiterst belangrijk aspect. Voor het design van de RX 450h luisterden de designers goed naar de feedback van RX-rijders. Daardoor is de nieuwe Lexus RX nog beter afgestemd op zijn gebruikers. Zo is de voorbumper wat ronder en robuuster van vorm, heeft de nieuwe spindle grille een binnenwerk waarin je de letter L kunt herkennen, zijn de koplampen slanker en scherper gelijnd en springt ook aan de achterzijde het L-motief in het oog.
Exclusief interieur
In het interieur van de nieuwe RX zie je direct dat je met een premium automerk te maken hebt. Uiteraard hebben de ontwerpers en technici een exclusief design weten te verenigen met verregaande functionaliteit en luxe. Ook hier vinden we de nodige verbeteringen. Het centrale scherm is voortaan uitgevoerd als touchscreen. De voorstoelen hebben extra verstelmogelijkheden in de hoogte gekregen. De bestuurdersstoel kan nog dichter bij het stuur worden geplaatst.
Vertrouwde hybridetechnologie
In Nederland zal de nieuwe Lexus RX 450h alleen worden geleverd met een hybride aandrijflijn. Het betreft hier een 3,5-liter V6-motor die wordt gecombineerd met een elektromotor en accupakket. Dit geheel is compacter dan voorheen en heeft een systeemvermogen van 230 kW/313 pk. De technici van Lexus hebben diverse verbeteringen aan de aandrijflijn doorgevoerd. Hierdoor is het gecombineerd verbruik gedaald tot 5,8 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt met 132 g/km helaas nog wel boven de door de overheid gestelde norm (95 g/km) maar dat valt met zo’n grote SUV bijna niet te voorkomen tenzij je hem voorziet van een volledig elektrische aandrijving. Het zal ons overigens niet verbazen als Lexus binnenkort ook met zo’n uitvoering komt.
Verbeterd onderstel, stijvere carrosserie
Ook het onderstel van de nieuwe Lexus RX is verbeterd. Hierbij heeft Lexus gefocust op nog betere rijprestaties, een verdere verbetering van het comfort en de handelingsstabiliteit. Lexus heeft onder meer de stijfheid van de carrosserie verbeterd en een ruimer bemeten maar ook lichtere torsiestabilisator toegepast.
BladeScan grootlichtassistent
In de nieuwe Lexus RX wordt voor het eerst het BladeScan Adaptive Highbeam System toegepast. De BladeScan-technologie zorgt voor een optimale verlichting zonder de tegenliggers te verblinden. Door de brede spreiding van de lichtbundel zijn voetgangers, verkeerstekens en obstakels naast de weg nog sneller en beter zichtbaar. Bij een conventioneel lichtsysteem zijn voetgangers vanaf een afstand van 32 meter zichtbaar, bij het BladeScan-systeem al vanaf 56 meter.
Slimme connectiviteit
De Lexus RX 450h maakt gebruik van een touchpad, die net als een smartphone met vingerbewegingen kan worden bediend. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard inbegrepen zodat de functies en de apps van smartphones op het display van de auto kunnen worden weergegeven en bediend. Uiteraard is het ook mogelijk om gebruik te maken van stembediening via Google Assistant en Siri. De nieuwste kaarten voor de navigatie worden automatisch ‘over the air’ gedownload als het systeem verbonden is met internet.
Verkrijgbaar vanaf november
Het leveringsgamma van de start met de Lexus RX 450h Hybrid AWD Business Line, deze is verkrijgbaar vanaf 76.995 euro. De nieuwe Lexus RX is er ook als Luxury Line, Executive Line, President Line en F Sport Premium. De Executive Line en de President Line zijn ook verkrijgbaar in zevenzits uitvoering. De levering start in november.