Lexus timmert hard aan de weg om hun aanbod sterk te vergroenen. Het was juist dit premiummerk die als eerste was overgestapt op hybride aandrijftechniek. Het kon dan ook niet anders dan dat er nog meer in het vat zit. Vandaag heeft de fabrikant kenbaar gemaakt dat men werkt aan een nieuwe volledig elektrische SUV en een auto die op waterstof rijdt. Beide zaken zijn natuurlijk goed nieuws.
Compleet nieuw model
Om hun nieuws wereldkundig te maken heeft Lexus vandaag de eerste beelden op het internet gezet van een nog goed ingepakte SUV. Mogelijk hebben wij hier te maken met een volledig nieuw model. Enkel op deze manier kunnen de contouren nog goed verborgen gehouden worden. Het is juist dit compleet nieuwe model die volledig elektrische aangedreven zal zijn.
Veel informatie laat Lexus nog niet los. Op basis van het beeldmateriaal kunnen wij wel ruw inschatten dat de nieuwe SUV het formaat krijgt van wat wij nu gewend zijn van de RX. Het lijkt er wel sterk op dat het in ieder geval een stuk groter uit zal vallen in vergelijking met de bestaande UX welke wel volledig elektrisch aangedreven is.
Lexus ES op waterstof
Het tweede model wat Lexus aan ons laat zien is de zeer opvallende ES. Hier heeft de fabrikant juist weer geen aandacht besteed aan een correcte camouflage. Het nieuws is echter hier dan ook onderhuids te vinden. Dit bewuste model rijdt namelijk op waterstof rond. Het kan natuurlijk ook goed zijn dat de fabrikant ons juist hier op het verkeerde been zet. Hier kunnen de Japanners ons namelijk vaak genoeg mee verrassen. Een slag om de arm is hier wel op zijn plaats.
Over dit bewuste model laat Lexus ook nog weinig los. De onderliggende techniek zal ongetwijfeld direct geleend worden van de Toyota Mirai. We mogen natuurlijk wel verwachten dat de Lexus ES luxe bepakt wordt. Het is onduidelijk of de specificaties verder verschillen met die van de Mirai. De aandrijving is in ieder geval wel een verschil.
Direct4
De beide modellen zullen voorzien worden van Direct4. Het is een vierwielaandrijfsysteem waarbij de krachten gelijkmatig verdeelt worden over de voor- en achterwielen. Dit vernieuwde systeem komt mede doordat de elektromotoren juist in de assen zijn verwerkt. Geheel nieuw is het systeem overigens niet, maar bij Lexus wordt dit nu wel voor het eerst toegepast.
Afhankelijk van het rijgedrag en het oppervlak worden de krachten verdeeld. Wanneer je rustig rijdt zal het overgrote deel van het vermogen op de voorwielen overgebracht worden. Wanneer je wat sportiever gaat rijden zullen de krachten evenredig verdeelt worden. Als je het stuur dan helemaal om wil gooien kan rekenen op de nodige krachten op de achteras.