De makers van de Lightyear One kozen niet voor een groot accupakket. Hun insteek? Een zo efficiënt mogelijke auto creëren. Tests in een windtunnel laten nu zien dat ze in hun opzet zijn geslaagd.
Nieuw wereldrecord
Lightyear wil een auto die zo veel mogelijk rijdt op de energie die opgewekt wordt met de zonnepanelen op het dak. Daarom is het belangrijk om het energieverbruik zo laag mogelijk te houden. In een windtunnel hebben ingenieurs van het bedrijf een luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van onder de 0.20 gemeten. Dat is volgens hen ook meteen een nieuw wereldrecord. Het exacte getal wordt publiekelijk bekendgemaakt nadat de auto volledig productieklaar is. Maar wellicht is de Lightyear One dadelijk dus de meest aerodynamische auto op de markt.
Efficiënte luxe
De Lightyear One kun je niet bepaald een kleine auto noemen, hij kan vijf mensen vervoeren en je kunt er evenveel bagage in kwijt als in de gemiddelde SUV. Bovendien is hij voorzien van alle luxe die je tegenwoordig mag verwachten. Toch wilden ze bij Lightyear het gewicht zo laag mogelijk houden. Om die reden kozen ze ervoor om de auto te bouwen met een lichtgewicht composiet. Ook de elektromotoren zijn relatief licht. Deze worden in de wielen geïntegreerd, zodat hij vierwiel aangedreven is. De zonnecellen die de auto van energie moeten voorzien, werden compleet in het ontwerp opgenomen.
Elektrisch rijden voor iedereen
De missie van Lightyear, is om elektrisch rijden voor iedereen ter wereld beschikbaar te maken. Dit willen ze bekomen met een auto die niet afhankelijk is van netstroom, maar zichzelf oplaadt met zonne-energie. In het snelgroeiende bedrijf werkt een ware mix van werknemers: van jong, startent talent, tot ex-werknemers van Ferrari en Tesla. Het bedrijf werd opgericht in 2016 en heeft ondertussen al meer dan honderdvijftig mensen in dienst. Lightyear haalde in de laatste twee jaar meer dan twintig miljoen euro op door subsidies, investeringen en reserveringen. Een van de subsidies die ze mochten ontvangen, was de Horizon 2020 subsidie van de Europese Commissie.