De Lightyear One zal pas in 2020 op de markt komen. Toch is er nu al veel te doen om wat de auto allemaal moet kunnen. Zo zal de auto de meest aerodynamische auto allertijden moeten gaan worden. Dat is uit tests gebleken waarvan de resultaten nu zijn vrijgegeven door de fabrikant.
Zon
De Lightyear One zal in belangrijke mate zijn energie uit de zon moeten gaan halen. De auto is immers een project van voormalig studenten van de TU Eindhoven die meededen aan de Solar Challenge. Een wedstrijd die destijds door hen werd gewonnen. Door het gebruik van zonne-energie is aerodynamica belangrijk om zo veel energie uit te kunnen sparen. Dit is opvallend omdat de komst van de EV dit juist minder belangrijk maakte.
Actieradius
Dat de auto de volgens tests de meest aerodynamische auto allertijden is, heeft vooral gevolgen voor de actieradius. Die wordt daardoor drastisch vergroot. Daardoor zou het zelfs mogelijk kunnen zijn om de auto volledig op de zon te laten rijden en er dus geen laadpalen en andere laadpunten meer nodig zijn. Volgens de fabrikant zelf moeten de panelen op het dak van de auto dan voldoende zijn om de auto op te laden. Dit komt ook omdat de auto tijdens het gebruik kan worden opgeladen wanneer de zon schijnt.
800
Volgens Lightyear kan de One straks 800 kilometer rijden op een volle accu. Bovendien moet het mogelijk zijn om deze twee of driemaal zo snel op te laden als nu het geval is bij elektrische auto’s wanneer dit wel via een laadpunt wordt gedaan. Zoals gezegd hoeft dit echter niet nodig te zijn omdat de panelen al voor voldoende verzameling van energie kunnen zorgen. Vanaf deze maand, september 2018, moet de daadwerkelijke productie van de auto gaan beginnen in Helmond. Daar is een grote faciliteit gebouwd om dit voor elkaar te gaan krijgen zodat de auto in 2020 de weg op kan.