Een heel oud concept, dat is wat de Ford Gyron is. De auto werd in 1961 aan het publiek gepresenteerd. Daarna werd er niet veel mee gedaan. De auto was geschikt voor één persoon en reed op twee wielen. Na meer dan vijftig jaar lijkt er echter alsnog ruimte voor het voertuig.
China
In Peking is de afgelopen tijd druk gewerkt aan de auto. Een prototype rijdt daar op het plaatselijke circuit al enige tijd rondjes. Kenners omschrijven het voertuig als een cross-over tussen een motor, een auto en een ruimtecapsule, opgebouwd rondom een smartphone. De fabrikant zelf, Lit Motors, denkt al binnen twee jaar met dit futuristisch klinkende idee de openbare weg op te kunnen. Zo liet de leiding van het bedrijf weten.
Ford
Hoewel Lit Motors en Ford niet aan elkaar verbonden zijn, is de auto wel geïnspireerd op een idee van de Amerikaanse fabrikant. De auto werd in 1961 gepresenteerd als de toekomst van het rijden. Daarna raakte deze echter in vergetelheid. Tot de direct van Lit Cars het model onder ogen kreeg. Op dat moment werd besloten dat deze auto er moest komen. De auto is nu in prototype ontworpen en draagt de naam 1703. Als het aan de leiding van het bedrijf ligt zal binnen twee jaar de mogelijkheid moeten bestaan om de auto te kopen als particulier.
San Francisco
Lit Motors staat voor Beijing Lingyun Intelligent Technology Motors. Het bedrijf richt zich weliswaar op China en bestaat voor het grootste gedeelte ook uit Chinese medewerkers, maar heeft het hoofdkantoor in San Francisco gevestigd. Daar werd de oude Ford ontdekt in een magazine online. Met dank aan een aantal serieuze investeerders uit China is het mogelijk gemaakt om in de afgelopen vier jaar aan de auto te werken. Deze is niet alleen elektrisch, maar werkt op een vergelijkbare manier als een Segway. Dat betekent dat de balans gehouden wordt door sensoren die het lichaamsgewicht herkennen.