De Lotus Eletre wordt de eerste elektrische auto van het Britse merk die de consument bereikt. Maar een EV zijn is niet de enige primeur voor Lotus. De Lotus Eletre zal namelijk ook een vierdeurs performance SUV zijn, gebouwd door Geely in China. Terwijl Lotus het ultieme lichtgewicht sportwagenmerk is geweest, lijkt de Eletre een afleiding te zijn van zijn gebruikelijke pad. De eerste leveringen staan voor deze zomer gepland.
Wijziging van koers
Maar voor de in Norwich gevestigde autofabrikant zal deze overgang een veel groter publiek aanspreken, of zoals Lotus het zelf graag uitdrukt, “een nieuwe generatie Lotus-klant(en).” Om een meer veelzijdige en wenselijke auto te produceren, moest het bedrijf zich concentreren op comfort, interieurkwaliteit, veiligheidsvoorzieningen en technologie in plaats van strikt op gewichtsbesparing.
Eletre is goed doordacht
Alle modellen zijn uitgerust met lithium-ionbatterijen van 112 kWh met 800 volt-technologie. Bovendien maakt de accu van de Eletre 22 kilowatt AC-opladen mogelijk en de mogelijkheid om het meeste gebruik te maken van 350 kW DC-snelladers. Met behoud van een lage luchtweerstandscoëfficiënt is de Eletre een van de meest aerodynamische SUV’s op de huidige markt.
De Eletre heeft ook een aantal slimme functies om de aerodynamica en styling te verbeteren. De Lotus heeft actieve luchtluiken in de voorgrille, luchtbogen en zelfs een intrekbare achterspoiler. De spoiler verbetert de neerwaartse kracht en ontplooit zelfs in een hoek van 34º om te helpen bij het remmen. Uitgerust met LIDAR, is de frontsensor ook intrekbaar, zodat hij de aerodynamica en het uiterlijk niet verstoort wanneer hij niet wordt gebruikt.
Klanten in Europa een basisgarantie van vijf jaar of 100.000 mijl en een batterijgarantie van acht jaar of 150.000 mijl. Elk van deze dekt veel meer kilometers dan typische garanties.
Instappen vanaf € 95.990,-
Het instapmodel Eletre begint bij € 95.990 in Europa. Het basismodel biedt 603 pk met een opstelling met twee motoren. Nul tot 100 kilometer per uur zou 4,5 seconden moeten duren, en het zal uitkomen op 260 kilometer per uur.
Standaardfuncties op de Eletre zijn actieve luchtvering, Matrix LED-koplampen, adaptieve cruisecontrol, klimaatregeling met vier zones, Apple Carplay en Android Auto, 12-voudig verstelbare voorstoelen, head-up display en een krachtige audiosysteem met 15 luidsprekers.
Het kan nog wel luxer bij Lotus
Stap over naar de middenklasse Eletre S en de prijzen beginnen vanaf € 120.990 in Europa. Net als de basisvariant heeft de Eletre S 603 pk, waardoor hij identieke prestatiecijfers heeft als het goedkopere model. De S omvat 22-inch wielen, soft close deuren, privacy glas, een actieve achterspoiler, sfeerverlichting en een nog krachtiger audiosysteem met 23 luidsprekers.
De topklasse Eletre R kost € 150.990 voor Europese markten. De Eletre R biedt 905 pk, waardoor de sprint naar 100 kilometer per uur wordt verkort tot slechts 2,95 seconden. De extra pk’s verhogen ook de topsnelheid. De R zal zijn voorzien van intelligente, actieve rolcontrole, achterasbesturing, koolstofvezel exterieurafwerking en Pirelli P Zero-banden.