De nieuwe Lotus Evija, die eerder deze week werd onthuld, is de ‘dikste’ Lotus ooit. De Engelse sportwagenbouwer stond bekend om de compacte, lichtgewicht modellen. Dan is de nieuwe Evija, wat overigens ook de eerste volledige elektrische Lotus is, toch wel iets anders. De nieuwe Lotus Evija heeft namelijk bijna 2000 pk onder de motorkap. Dat wil zeggen: hij heeft bij ieder wiel een elektromotor. Samen leveren die motoren 1972 pk en een koppel van 1700 Nm. De prestaties zijn dan ook indrukwekkend. De topsnelheid is minimaal 320 km/uur en de acceleratie van nul tot 100 km/uur gaat in een paar seconden. Wie het pedaal langer in blijft trappen kan binnen negen seconden op 300 km/uur zitten. De nieuwe Lotus Evija is dan ook de krachtigste productieauto ter wereld.
Onthulling
Lotus is, net als Volvo, sinds een tijdje onderdeel van de Chinese autofabrikant Geely. Het Britse automerk heeft door de Chinese inbreng enorme ambities en dat was ook te merken bij de onthulling. De Evija werd tijdens de ‘intocht’ door Londen begeleid door een konvooi van 12 gele Lotus sportwagens. Dat trok volop belangstelling, ook op Youtube waar in korte tind een half miljoen views werden gegenereerd. Bij de officiële onthulling waren honderden mensen van de internationale media en talloze VIP-gasten aanwezig.
Uitzonderlijk groot voor een Lotus
Zoals gezegd bouwde Lotus vooral compacte, lichtgewicht sportwagens. De inmiddels overleden oprichter Colin Chapman zou zich wat dat betreft niet kunnen vinden in deze dikke Lotus. Het is dan ook met recht een supersportwagen. Hij is 2 meter breed, 4,66 meter lang en heel laag: 1,12 meter. Voor een elektrische auto van dit kaliber is hij ook uitzonderlijk licht, hij weegt slechts 1680 kilo. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door het gebruik van een uiterst moderne accutechnologie en een koolstof chassis dat maar 129 kilo weegt. De bodemvrijheid is maar iets meer dan 10 centimeter dus je zou nachtmerries van iedere verkeersdrempel kunnen krijgen. Maar door het lage zwaartepunt zijn de rijeigenschappen volgens Lotus onovertroffen. De auto is dan niet alleen voor de weg maar ook voor het circuit gebouwd. Het accupakket is voorzien van extra radiatoren om de accu’s ook tijdens zware belastingen op de vereiste temperatuur te kunnen houden.
Type 130
Aanvankelijk had de nieuwe Lotus Evija alleen nog een codenaam, type 130. Hij wordt dan ook in een gelimiteerde oplage van 130 stuks gebouwd. Lotus lichtte een tipje van de sluier op tijdens het Goodwood Festival of Speed. Daar werd aangekondigd dat de nieuwe Lotus Evija zou gaan heten. Vroeger hadden alle Lotus-modellen een naam die met een E begon en die traditie heeft men bij Lotus in stand gehouden.
Snelladen met de modernste technieken
Dankzij het forse 70 kWh accupakket heeft de Lotus Evija, mits je je aan de WLTP-cyclus houdt en de buitengewone prestaties dus even laat voor wat het is, een actieradius van 400 kilometer. De Lotus Evija is geschikt om te laden aan een snellader met een capaciteit van maximaal 800 kW. Die laadcapaciteit is nog nergens bij de commerciële snelladers beschikbaar maar daarmee zou je het accupakket van de Evija in slechts negen minuten helemaal op kunnen laden. Bij een 350 kW-snellader, die wel bijna overal te vinden is, kun je het accupakket van de Lotus Evija in twaalf minuten tot tachtig procent opladen en binnen achttien minuten tot honderd procent. Ook dat duurt nog minder lang dan de gemiddelde koffiepauze onderweg.