Lotus heeft na een lange ontwikkelperiode eindelijk het doek getrokken van de Evija. Voor het eerst kunnen wij deze hypercar tot in detail bewonderen. Het is nog onduidelijk of wij daadwerkelijk van een introductie mogen spreken. De EV is namelijk voor een speciale gelegenheid in speciale kleuren uitgevoerd.
Goodwood Speedweek
Vooralsnog zagen wij enkel de contouren van de Evija. Hierdoor kregen wij wel een globaal idee van wat wij konden de verwachten. Deze opvallende wraps hielden bepaalde details nog verborgen. Speciaal voor de Goodwood Speedweek zijn deze wraps verwijderd. Voor het eerst laat Lotus dan ook de productieversie zien van de Evija.
Om het helemaal in stijl te houden besloot de fabrikant terug te grijpen naar een iconische kleurstelling van het merk in de jaren 70 en 80. Het gaat hierbij om de John Player Special-kleurstelling die in dat tijdperk te zien was op de Formule 1-auto’s van het merk. Volgens velen is het juist deze iconische kleurstelling die perfect bij het merk past. Het is dan ook niet vreemd dat de Evija juist deze kleuren overneemt voor zijn publieksdebuut.
Ingetogen debuut voor de Evija
Tijdens de Goodwood Speedweek zijn er geen bezoekers welkom vanwege de pandemie. Desondanks was het voor Lotus nog geen reden om de Evija juist hier te laten debuteren. Helemaal alleen was de fabrikant daar gelukkig niet. De zoon van de Goodwood-organisator en eigenaar van het landgoed, Lord March, mocht meerijden in de Evija. Volgens deze zoon was het een enorme eer en ervaring om met deze hypercar mee te mogen rijden.
Geheel onlogisch is dit enthousiasme natuurlijk niet. De vier elektromotoren zorgen samen voor ruim 2.000 pk. In minder dan drie seconden moet je al op de 100 km/h zitten. De echte snelheidsduivels moeten dan nog even zes extra seconden wachten om een snelheid van 300 km/h te noteren. Het zijn indrukwekkende cijfers die precies bij een hypercar passen.
Volgens de fabrikant is een actieradius van 400 kilometer mogelijk met de EV. Deze cijfers zijn uiteraard wel wanneer je het gas niet vol blijft intrappen.
Productie
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat de Evija dit jaar nog in productie zou gaan. Deze doelstelling lijkt, mede door corona, nu te zijn uitgesteld. Wij moeten er dus rekening mee houden dat de eerste exemplaren volgend jaar de fabriekshal zullen verlaten. De hypercar blijft wel een exclusief model van Lotus. Er zullen slechts 130 exemplaren geproduceerd worden. Hier is het prijskaartje dan ook naar, want de verkoopprijs zal rond de € 1.9 miljoen liggen.
Of het ingetogen debuut ook de wereldwijde lancering is blijft nog maar even de vraag. In dat opzicht hebben de Engelsen er dan niet veel kenbaarheid aan gegeven dat de hypercar binnenkort beschikbaar zal komen. Naar verwachting kunnen wij nog wel een officiële perspresentatie verwachten rondom deze Evija.