Op de weg naar elektromobiliteit financiert de Britse regering de ontwikkeling van een universeel elektrisch platform voor voertuigen, genaamd LEVA. Dit wordt ontwikkeld door een Brits consortium, waarin sportwagenfabrikant Lotus het voortouw neemt.
De Britse overheid stelt de financiële steun beschikbaar in het kader van de ARMD (Advanced Route to Market Demonstrator)-wedstrijd van het Advanced Propulsion Centre (APC). De wedstrijd wordt gefinancierd door het Department for Enterprise, Energy and Industrial Strategy (BEIS) van het Verenigd Koninkrijk en wordt namens APC georganiseerd door Cenex, het Britse kenniscentrum voor koolstofarme aandrijvingen en brandstofcellen.
LEVA
Het platform heeft de werktitel LEVA, wat staat voor Lightweight Electric Vehicle Architecture. Onder leiding van Lotus wil het consortium de innovatie van nieuwe lichtgewicht structuren voor de volgende generatie elektrische auto’s versnellen. LEVA moet in het Verenigd Koninkrijk worden ontwikkeld met behulp van state-of-the-art engineering en digitale productie-expertise. Het project moet volgens het persbericht van Lotus een showcase worden voor baanbrekende nieuwe elektrische autochassis en aandrijfconcepten.
Consortium
Lotus zal in het LEVA-project samenwerken met onder andere supply chain partner Sarginsons Industries en vooraanstaande wetenschappers aan de Brunel University in Londen om het volledige lichtgewicht potentieel van de voertuigarchitectuur te ontsluiten. Sarginsons Industries is een autoriteit op het gebied van aluminium spuitgietprocessen.
Matt Windle, hoofd ontwikkeling van Lotus: “Dit is geweldig nieuws voor onze industrie en de overgang naar elektrificatie. Lotus, Sarginsons Industries en Brunel University London hebben een schat aan talent in huis. We zijn blij dat we al met het projectwerk zijn begonnen. Na de lancering van de Lotus Evija, onze volledig elektrische hyperauto, is dit project een belangrijke bouwsteen in onze visie om een volledig gamma van elektrische Lotus-sportwagens aan te bieden. Dit soort financieringen zijn van vitaal belang om de automobielindustrie en de toeleveringsketen te stimuleren. Beide blijven zich immers aanpassen aan een snel veranderend landschap”.
Lotus
Lotus was indirect betrokken bij een van de eerste elektrische auto’s op de markt: de eerste Tesla Roadster. Dat is alweer even geleden want die werd vanaf 2008 gebouwd en verkocht. Lotus ingenieurs hielpen de startup, die toen nog geen ervaring in de autotechniek had, bij het ontwerp van het chassis. De technische basis van de Roadster is geïnspireerd op de Lotus Elise, de compacte en innovatieve Britse tweezitter.
Sinds 2017 is Lotus voor het grootste deel in handen van het Chinese Geely-concern. In de zomer van 2019 toonde Lotus voor het eerst een volledig elektrische hypercar, de Evija. Lotus gaat 130 eenheden van dit 2000 pk sterke model produceren.
De Britten hebben nog geen uitspraken gedaan over het LEVA-platform zelf. Meer informatie volgt in de nabije toekomst.