Het schijnt dat Lotus behoorlijk wat vooruitgang heeft geboekt in de ontwikkeling van zijn eerste betaalbare elektrische auto. Het Britse Autocar beweert dat Lotus onder het Chinese moederbedrijf Geely de tot nu toe geplande hybride versie overslaat en een volledig elektrische SUV gaat bouwen.
Lotus denkt dat de elektrische SUV voor een voor het Britse merk ongekend verkoopsucces moet zorgen. Volgens Autocar heeft de te ontwikkelen elektrische SUV de interne codenaam Lambda. De auto moet een actieradius van ruim 600 kilometer krijgen en een vermogen van ongeveer 550 kW. Men overweegt om later ook een minder krachtige versie uit te brengen.
Vooral voor Chinese en Amerikaanse markt
De verkoop van de SUV zal zich – ondanks de Britse roots van Lotus – focussen op China en de VS. Daar is de vraag naar elektrische auto’s in het premium segment enorm. Lotus wil de verkoopcijfers in de komende jaren meer dan verdrievoudigen. Men bouwt nu 1500 per jaar, dat aantal moet groeien naar maar liefst 5000 eenheden per jaar. Andere bronnen weten overigens te melden dat de productie van de elektrische SUV niet bepaald bij zal dragen aan het aantal arbeidsplaatsen in het Verenigd Koninkrijk. De SUV zou namelijk in een van de Chinese fabrieken van Geely worden gebouwd. De Geely-fabriek in Wuhan kan 150.000 auto’s bouwen, voor de geplande 5.000 Lotus SUV’s draait men daar de hand niet om. Afhankelijk van de vraag kan de productie van de SUV ook op andere locaties van Geely worden opgepakt. Deze geplande volumegroei moet overigens ook worden gerealiseerd door de een nieuwe hybride versie van de Esprit, die wel in het Britse Hethel wil bouwen.
Lotus SUV
Het SUV-project was een initiatief door Jean-Marc Gales, de voormalige CEO van Lotus. Het project kwam voor het eerst in 2016 in het nieuws, toen had men nog plannen voor een SUV met een hybride aandrijving, zoals de zustermerken Polestar en Volvo gebruikten. Inmiddels is men door de tijd ingehaald en zet men de focus op een volledig elektrische SUV. Hierbij heeft men zich ongetwijfeld laten overtuigen door het succes van de Polestar 2. De elektrische SUV van Lotus krijgt als basis een aangepaste versie van Geely’s onlangs aangekondigde Sustainable Experience Architecture. Lotus heeft hierbij vrije keus uit de beste onderdelen die er binnen de Geely Group verkrijgbaar zijn.
Lichtgewicht
Als Lotus ergens bekend om staat, is het wel het feit dat de auto’s altijd heel licht waren. Maar een SUV is natuurlijk een heel ander soort auto is en de accu legt ook een hoop gewicht in de schaal. Toch mogen we verwachten dat de elektrische SUV van Lotus een lichtvoetig karakter krijgt. Peter Horbury, bij Geely verantwoordelijk voor het design, gaf een paar jaar geleden al aan dat de SUV “nooit zo licht zal zijn als een Evora”. Maar Horbury is ervan overtuigd dat als je het een Lotus wilt noemen, de auto het lichtste moet zijn wat er in het segment beschikbaar is.
Onthulling in 2022
Men verwacht de elektrische Lotus SUV in 2022 te onthullen. De verkoop begint volgens Autocar in 2023. De prijzen zullen naar verwachting concurrerend zijn met vergelijkbare seriemodellen bij andere premiumfabrikanten.
Niet de eerste elektrische Lotus
De geplande SUV is niet de eerste volledig elektrische Lotus. Eerder introduceerde het Britse merk al de Evija hypercar met een vermogen van 1470 kW. Van dit model waren slechts 130 stuks beschikbaar voor de lieve som van circa 2,25 miljoen euro. Deze waren in no-time uitverkocht. Ondanks deze hypercar en de geplande SUV blijft Lotus ook focussen op sportwagens. Men streeft ernaar om vanaf ongeveer 2022/23 elk Lotus-model ook in een volledig elektrische versie aan te kunnen bieden.