Lotus’ mantra van “simplify, then add lightness” is niet meer. Met de elektrische Eletre SUV slaat Lotus letterlijk en figuurlijk een nieuwe weg in en brengt het voor het eerst een SUV op de markt. Deze heeft weliswaar bepaalde typische Lotus-karakteristieken, maar is verre van lichtgewicht en compact.
Nieuw hoofdstuk
Het van origine Britse merk luidt dit nieuwe hoofdstuk onder leiding van het Chinese Gelly, dat Lotus in 2017 overnam, in. Geely heeft grootse plannen met het Britse merk en is niet schuwt er niet voor om heilige huisjes omver te schoppen. Zo was het ooit ondenkbaar dat Lotus – dat geroemd wordt om zijn lichtgewichte, compacte en sportieve auto’s – een SUV op de markt zou brengen, laat staan een elektrische.
De Eletre is niet de eerste Lotus EV. Die eer gaat naar de Lotus Evija, een elektrisch aangedreven hypercar met een indrukwekkend vermogen van maar liefst 1972 pk. Daarnaast zijn er mensen die beweren dat de Tesla Roadster uit 2008, die immers gebaseerd is op de Lotus Elise, eigenlijk de eerste elektrisch aangedreven Lotus is. Dat is natuurlijk ook wel ‘een’ Lotus, maar werd toch echt als Tesla Roadster op de markt gebracht.
Lotus DNA
Dat de Eletre niet binnen de visie van de legendarische Lotus oprichter Colin Chapman past is duidelijk. Desondanks voelt en lijkt de Eletre, volgens het Britse merk zelf, als een echt Lotus. De Eletre is bijvoorbeeld aan de lichte kant voor een SUV (~2000 kilo), met een hoogte van 1,63 meter relatief laag en voorzien van een sportief onderstel en bijzondere aerodynamica. Met name laatstgenoemde is interessant. De ontwerpers van Lotus hebben namelijke meerdere aerodynamische openingen in de carrosserie van de SUV bedacht. Deze moeten de luchtweerstand verlagen en maken de Eletre naar verluidt ook een stukje lichter.
Specificaties
Met de specificaties zit het wel snor. Zo heeft de Lotus Eletro een 100 kWh-accupakket, zo’n 600 pk onder de motorkap en zoals het een echte SUV betaamt vierwielaandrijving. De Eletro is verder uitgerust met twee elektromotoren — een voor en een achter — en sprint binnen 3 seconden van 0 naar 100. Ook de topsnelheid van 260 kilometer per uur laat weinig te wensen over.
En het bereik? Die zou volgens Lotus rond de 600 kilometer liggen (WLTP-norm). En als dat genoeg is dan is de Eletre met een DC-laadvermogen van 350 kWh – mits hij inderdaad over 800 volt-technologie beschikt – binnen een mum van tijd opgeladen. AC-laden gaat aan de hand van de 22 kW-boordlader.