Een efficiency die hoger ligt dan de Tesla’s bereiken. Dat, plus een actieradius van meer dan 600 kilometer, is wat de Amerikaanse startup Lucid Motors nastreeft bij de nieuwe Air. De productie van de Air moet dit jaar nog beginnen. Peter Rawlinson, CEO van Lucid Motors, vertelt dat ze bij de Air gebruik gaan maken van een 900 Volt-systeem. “Tesla laadt met 400 Volt. Porsche introduceerde een 800 Volt-systeem. Wij gaan naar een systeem met meer dan 900 volt.” Hiermee kan men dunnere kabels benutten en zo het nodige gewicht besparen. Ook kan er door die hogere efficiency een kleiner accupakket worden gebruikt, wat ook weer gewicht scheelt. Ook heeft Lucid een nieuwe transmissie ontwikkeld die de efficiëntie van het hele systeem moet verbeteren. Zo heeft alles weer invloed op elkaar.
Ongekend hoge efficiency
Mede daardoor moet de efficiency van de zespersoons sportsedan op een ongekend hoog niveau komen te liggen. Tesla zegt dat de nieuwe Model Y een verbruik van 4,1 mijl per kilowattuur heeft. Dat moet beter kunnen, volgens Lucid Motors. Voor de Air streeft men naar een bereik van vier of zelfs vijf mijl per kilowattuur. Daarmee overtreft men Tesla zowel qua bereik als efficiency. Peter Rawlinson vertelt nadrukkelijk dat het topmodel van de Air een actieradius van 644 kilometer zal hebben. De definitieve specificaties maakt Lucid Motors in april bekend op de New York Auto Show.
Laden met 900 Volt voorlopig nog een zeldzaamheid
Het is maar de vraag of gebruikers van de Lucid Air op korte termijn gebruik kunnen maken van 900 Volt-snelladers. De 800 Volt-laders die bijvoorbeeld de Porsche Taycan nodig heeft, zijn al zeldzaam. zijn zeldzaam, met name in de VS. Daar bieden de meeste snelladers nog steeds een laadspanning van maximaal 450 Volt. Lucid gaat overigens geen eigen laadnetwerk bouwen maar gaat samenwerken met enkele providers.
Lucid Air komt ook naar Europa
Aanvankelijk was er sprake van een 130 kW-accupakket. Dat is niet meer nodig vanwege die hogere efficiency. Maar er is bij het ontwerp van de Lucid Air wel rekening mee gehouden. Lucid Motors zou kopers dit pakket dus ook optioneel laten kiezen. Maar Rawlinson zegt dat men zich eerst wil concentreren op de topmodellen. Die zijn overigens niet goedkoop. Ze gaan in de VS waarschijnlijk ruim 100.000 dollar zullen kosten. Lucid heeft ook aangekondigd dat er een goedkopere versie van ongeveer 60.000 dollar komt. Helaas kon Peter Rawlinson nog niet zeggen wanneer die uitvoering komt. Wat wel zeker is, is dat de Air ook naar de voornaamste Europese landen zal worden geleverd, inclusief Nederland en België. Je kunt nu al een productieplaats reserveren. De leveringen voor de Europese versies beginnen eind volgend jaar.
Fabriek is al in aanbouw
Lucid Motors is vorig jaar al begonnen met de bouw van een fabriek in Arizona is al begonnen. Op dit moment is men bezig met het dak. Daarna kan men de daadwerkelijke productielijnen gaan bouwen.