De Spaanse auto-industrie mag zeker niet onderschat worden. Wij kennen natuurlijk allemaal Seat, maar inmiddels zijn er talloze fabrikanten in het land terug te vinden of hebben daar hun wortelen liggen. Lupa is het volgende merk wat zich zal mengen op de Spaanse markt en ver daarbuiten. Dit merk zal zich enkel richten op volledig elektrische auto’s. Wij nemen deze start-up eens onder de loep.
E26: de hatchback
Het eerste model wat van de band moet rollen in de E26. Het is een volledig elektrische hatchback die vanaf volgend jaar te reserveren is. Voor een bescheiden bedrag van slechts € 100,- kun jij al een reservering plaatsen op dit model. Je zult hierna echter nog wel even geduld moeten hebben. De eerste leveringen worden daadwerkelijk pas begin 2023 verwacht.
Bij het zien van de E26 is het al direct duidelijk. Lupa wil graag betaalbare EV’s gaan aanbieden en met deze E26 moet dat ongetwijfeld gaan lukken. Het is zeker niet moeders mooiste, maar er zit wel een hele filosofie achter. Lupa zal deze hatchback als een vijfdeurs uitleveren met een lengte van 407 centimeter. In de bodem van de E26 is een 50 kWh accupakket terug te vinden die de E26 ongeveer 350 kilometer verder brengt. Aan de prestaties hoeft het ook niet te liggen, want deze htachback van Lupa kan rekenen op een 120 pk sterke elektromotor.
Opmerkelijk genoeg kun je de E26 zonder en met accupakket aanschaffen. De auto zonder het accupakket krijgt een vanafprijs van € 9.400,-. Indien je toch graag wilt rijden is het accupakket dus noodzakelijk. In dat geval moet je even € 17.000,- overmaken naar de fabrikant.
E66 en E137
Naast de interessant geprijsde E26 komt Lupa ook nog met de E66 en de E137 op de markt. De E66 moet een volledig elektrische bestelbus worden. Deze bestelbus krijgt hetzelfde accupakket mee vanuit de E26, echter is de elektromotor wel 20 pk krachtiger.
De E137 is wellicht nog wel een model waar wij dan enthousiast van worden. Dit derde en laatste model wordt een SUV. Wederom is in dit model het 50 kWh accupakket gelepeld, maar dankzij het gewicht komt deze slechts 300 kilometer verder. Gelukkig heeft men wel iets verder nagedacht bij Lupa. Voor deze E137 komt ook een 64 kWh accupakket beschikbaar. Hier kom je dan ongeveer 400 kilometer verder mee. Deze SUV zal wel pas ergens in 2024 op de markt komen.
PowerHome
Een uniek concept in het gehele aanbod is ongetwijfeld PowerHome. Volgens Lupa is het mogelijk om binnen een uur het complete accupakket te kunnen wisselen. Hierdoor kun je een oud accupakket vervangen met een fris en nieuw accupakket voor de beste actieradius. Met deze wisseling komt het oude accupakket weer nuttig van pas. Dankzij PowerHome kan het oude accupakket bijvoorbeeld in hui gebruikt worden om zonne-energie op te slaan. Hoe dit alles daadwerkelijk zal gaan lopen zal nog bij de werkelijk introductie kenbaar gemaakt worden.
Verwachtingen Lupa
De tamelijk nieuwe Spaanse start-up zal zijn eerste verkopen pas in 2023 noteren. Ondanks de scherpe prijzen blijven ze bij Lupa wel heel nuchter. In het eerste jaar verwachten de Spanjaarden ongeveer 4.000 auto’s af te leveren. Hierbij gaat het om 2.000 E26’s en 2.000 exemplaren van de E66. Het jaar daarop wil Lupa de productie voor deze modellen verdubbelen. Wij zitten dan echter ook weer in 2024 waar de E137 zijn opwachting zal maken. Dit laatste model zal in het eerste jaar ook 2.000 exemplaren tellen. Voor 2025 verwacht Lupa van zowel de E26 als de E66 6.000 stuks te kunnen bouwen. De productie van de E137 zou in 2025 op 4.000 stuks moeten liggen.
Je kunt er alles van zeggen, maar het zijn hele realistische en haalbare cijfers. Er wordt ditmaal niet direct met hoge aantallen gesmeten. Om een vreemde reden siert dat Lupa wel. Of het merk ook in Nederland beschikbaar zal komen is nog onduidelijk.