Zomaar uit het niets hebben wij deze week kennis mogen maken met Hyzon. Het is een nieuwe fabrikant die vanuit Amerika zijn wereldwijde aspiraties kenbaar heeft gemaakt. De complete vloot van Hyzon zal aangedreven worden door waterstof. De nieuwe fabrikant vertrouwt daarbij op zelf ontwikkelde aandrijflijnen van Horizon Fuel Cell. Juist dit laatste maakt de opkomst van Hyzon zo interessant.
Horizon Fuel Cell
Het bedrijf Horizon Fuel Cell is al sinds 2003 operationeel. De fabrikant werkt vanuit Singapore en stond letterlijk aan de wieg van de waterstofcel sinds hier voor het eerst over werd gesproken. Sindsdien is het altijd nauw betrokken geweest bij verschillende projecten. Volgens Horizon Fuel Cell is het inmiddels toeleverancier van verschillende fabrikanten die complete systemen of onderdelen van het bedrijf gebruiken. De oprichter van dit bedrijf, George Gu, is nu ook als CEO aangesteld voor Hyzon. Het is juist deze combinatie die het zo interessant maakt. Horizon Fuel Cell is er namelijk van overtuigd dat de elektrische truck niet de toekomst is voor de lange termijn. Het is juist waterstof wat de toekomst is voor de lange termijn.
Trucks
Hyzon wil vooral op het gebied van trucks de concurrentie bieden aan onder andere Tesla en Nikolai. Deze twee laatstgenoemde zijn inmiddels bekende namen op het gebied van groene vrachtwagens. Plotseling is hier nu dus ook Hyzon aan toegevoegd. De fabrikant zal vanuit Amerika de wereld willen bedienen. De ambities en doelstellingen liggen hoog. Zo wil men in november 2020 al de eerste trucks op de weg hebben staan. Er is dus zeker nog wat werk aan de winkel voor het kersverse bedrijf.
De trucks zullen beschikbaar komen in drie verschillende chassisvarianten, namelijk de 6×4 trekker, 6×4 rigid en de 8×4 rigid (40-80 ton totaalgewicht). Daarnaast is er keuze uit een drietal varianten qua motorvermogen. Hier kan men kiezen uit 150 kW (204 pk), 200 kW (272 pk) of 370 kW (494 pk). Distributietrucks komen volgens Hyzon in het eerste kwartaal van 2021 beschikbaar. Een 6 meter lange bestelauto, met een actieradius van circa 700 km, moet een kwartaal later op de markt komen.
Grote afstanden
Een belangrijk punt voor een transportbedrijf is uiteraard de afstand. Bij een elektrische vrachtwagen kan dit voor problemen zorgen. Je kunt natuurlijk wel een punt vinden waar de vrachtwagen opgeladen kan worden, maar dit laadproces duurt doorgaans erg lang. Op dit punt wil Hyzon graag inspringen. Met een vrachtwagen die op waterstof rijdt is het probleem immers opgelost. Hyzon biedt hierin de mogelijkheid om te kiezen hoeveel ‘rijen’ tanks je wenst. Een enkele rij biedt een actieradius van 500 kilometer. Het maximum bij dergelijke vrachtwagens ligt op vier, dus reken de actieradius zelf maar even uit.
Met deze wetenschap biedt een vrachtwagen van Hyzon dus twee keer zoveel actieradius in vergelijking met de Tesla Semi. Deze laatste vrachtwagen is dan ook nog eens voorzien van het zwaarste accupakket.
Toekomst
Zoals gezegd zullen de eerste vrachtwagens het asfalt in november van dit jaar berijden. Hier moeten wij er dus wel van uit gaan dat er verder geen kink in de kabel komt met betrekking tot de productie of ontwikkeling. In het eerste kwartaal van 2021 wil Hyzon de prijslijst verder uitbreiden met kleine distributietrucks. In het tweede kwartaal van volgend jaar zal hier nog een zes meter lange bestelwagen aan toegevoegd worden die volledig op waterstof zal rijden. Om het geheel af te maken zal Hyzon in 2022 hun eerste personenauto’s lanceren die volledig op deze ‘nieuwe’ brandstof zullen rijden.
De eerste beproeving voor de fabrikant staat echter al eerder gepland. Deze aankomende zomer moet de fabrikant hun eerste bussen gereed hebben. Hier zal vooralsnog hun concentratie op liggen alvorens men verder gaat plannen met de vrachtwagens.