Mahindra wil leverancier worden van onderdelen voor elektrische auto’s. Andere fabrikanten kunnen voortaan bestellingen plaatsen. De fabrikant uit India wil hiervoor één van de onderdelen van het bedrijf waar nu nog eigen elektrische voertuigen worden gemaakt omvormen. Daarnaast heeft het bedrijf ook plannen voor andere vormen van elektrisch vervoer bekendgemaakt.
Onderdelen
Mahindra Electric Mobility, het onderdeel waar nu de e20Plus wordt gemaakt, zal worden omgebouwd. Het zal batterijen gaan produceren. Daarnaast worden ook startmotoren en onderdelen en elektronica voor de aandrijving in de fabriek gemaakt. Die worden geleverd aan de fabrieken van Mahindra die wel elektrische auto’s blijven produceren. Ook andere fabrikanten kunnen de onderdelen gebruiken in auto’s. Het zelf maken van ev’s krijgt minder aandacht in de nieuwe plannen.
Taxidiensten
Dat Mahindra minder interesse heeft in het ontwikkelen van elektrische personenauto’s betekent niet dat het bedrijf stopt met EV’s. Het kondigde namelijk ook aan dat het plannen heeft voor een elektrische taxi. Daarvoor wordt een gehele nieuwe tak opgericht, die nu de naam Mobility Service draagt. Bovendien blijft het bedrijf actief in een aantal andere takken waarvoor het elektrische auto’s fabriceert. Denk bijvoorbeeld aan de Formula E, waar het met een eigen team deelneemt. Bovendien blijft het een doel om meer EV’s te verkopen. Dit zal alleen voortaan in andere vormen dan tot nu toe gebruikelijk was gebeuren.
Veranderd landschap
Als reden voor de ontwikkeling worden de veranderingen binnen India aangedragen. Zo wil bijvoorbeeld Maruti een groot deel van de markt opeisen. Daarvoor zoekt het leveranciers. Ook Tata Motors heeft zich in de strijd gemengd. Experts denken dat Mahindra daardoor een gat in de markt ziet. In plaats van de concurrentie aan te gaan richt het zich op een deel van de inkomsten van de concurrentie in eigen land. Door als leverancier op te treden kan het meeprofiteren van grote orders die worden geplaatst.