De Indiase autofabrikant heeft zichzelf ten doel gesteld de grootste producent van elektrische auto’s te worden. Het doel is in eerste instantie om vijfduizend elektrische voertuigen per maand uit de fabrieken te laten rollen. De fabriek heeft zijn nieuwe plannen gepresenteerd onder de naam EV 2.0. Dit is de blauwdruk voor de toekomst.
Eerst India
Mahindra richt zich in eerste instantie op het thuisland. In India is nog flinke groei door te maken, zo meent de top van het bedrijf. De elektrische divisie van Mahindra, met de naam Mahindra Electric, kan dan ook op flinke investeringen rekenen. Zowel in de accu, de aandrijving als nieuwe technologie zal veel geld gestoken worden door het bedrijf. Daarnaast zal de fabriek op zoek gaan naar partners om mee samen te werken.
Stroomversnelling
Mahindra is al zeven jaar actief op de markt van elektrische auto’s. Destijds nam het de fabriek van het merk Reva over. In die periode is er echter nauwelijks succes geboekt met de elektrische divisie. Niet meer dan 2.700 auto’s die elektrisch genoemd kunnen worden rolden van de band. Net iets meer dan de helft van wat Mahindra nu dus maandelijks wil gaan produceren. Dat er nu wel veel vertrouwen is in een snelle groei is te danken aan de Indiase overheid. Die steunt de ontwikkeling van elektrische voertuigen omdat het de overstap van brandstof naar elektrisch in een stroomversnelling wil brengen.
Grotere afstanden
Mahindra kampte met dezelfde problemen waar veel fabrikanten mee worstelden de afgelopen tijd. Denk bijvoorbeeld aan de beperkte actieradius. Elektrische Mahindra’s kwamen niet verder dan 250 kilometer op een volle accu. Recentelijk is dit al opgevoerd naar 350 kilometer. De topsnelheid wordt opgetrokken tot net boven de tweehonderd kilometer per uur. Op dit moment heet Mahindra drie modellen op de markt, daar moeten er op korte tijd een flink aantal bij komen. De ontwikkeling wordt onder andere gesteund door zusterbedrijf Ssangyong Motors.