Ook op het gebied van elektrisch aangedreven lichte en middelzware bedrijfsvoertuigen zijn er heel wat vorderingen. Er zijn steeds meer elektrische bedrijfswagens en het aanbod groeit ook gestaag. Vooral voor de zogenaamde laatste kilometers en voor het distributieverkeer in de steden is er inmiddels heel wat keus. Dat is ook hard nodig nu er steeds meer rijverboden voor dieselauto’s zijn. Tegelijkertijd is er in de steden dankzij de toename van de hoeveelheid online aankopen gelijktijdig ook steeds meer vraag naar pakketvervoer.
Laatste kilometer
Het antwoord op deze uitdagingen is bij MAN de eTGE. Deze elektrische bestelwagen is speciaal ontwikkeld voor de beroemde laatste kilometer in de stedelijke omgeving. De MAN TGE is een zustervoertuig van de elektrisch aangedreven Volkswagen Crafter. Het is de eerste elektrisch aangedreven MAN in de 250-jarige geschiedenis van het bedrijf. De bestelwagen heeft een laadvermogen van ongeveer 1 ton en een maximum rijbereik van 140 kilometer. “In de toekomst zullen er nog meer versies voor andere toepassingsgebieden volgen,” legt MAN-woordvoerder Thomas Pietsch uit. En: “Het rijbereik is absoluut voldoende voor onze klanten”. De MAN eTGE zal eind dit jaar leverbaar zijn.
Aandrijving
Als aandrijving wordt een elektromotor van 136 pk (100 kW) gebruikt, die de bestelwagen een maximumsnelheid van 90 km/u geeft. De actieradius kan met enkele kilometers worden vergroot door de relatief sterke recuperatie van de remenergie. Afhankelijk van de aansluiting kan de elektrische TGE in ongeveer vijf uur worden opgeladen. Bij snelladen bij 40 kW is na ongeveer 45 minuten weer tot 80 procent van het accuvermogen beschikbaar. Daarbij kan kunnen vertrektijd en airconditioning individueel worden geprogrammeerd via de zogenaamde e-Manager. De bestuurder kan, afhankelijk van het seizoen, op die manier ’s morgens in een aangenaam voorverwarmd of gekoeld voertuig stappen. Er komt naast de 3,5 tons versie ook een 4,25 tons versie. Deze 4,25 tons eTGE mag dankzij een speciale Europese ontheffing met een B-rijbewijs worden gereden.
Stilte
Zoals bij alle elektrische voertuigen gebeurt er na de start niets, totdat het gaspedaal wordt ingeduwd. Wanneer het maximale koppel van 290 Newtonmeter volledig wordt benut, zal de TGE-bestuurder verbaasde gezichten bij de verkeerslichten zien. De chauffeur van de elektrische TGE kan genieten van de aangename rust en zo ontspannen naar zijn bestemming rijden. Alleen het (geringe) windgeruis en het eventuele gerammel in de laadbak verstoren de stilte. Verder rijdt de volledig elektrische bestelwagen precies zoals de conventioneel aangedreven versies. Dankzij de accu’s in de vloer van de auto heeft de voorwiel aangedreven bestelauto een aangenaam laag zwaartepunt, wat een positief effect heeft op het rijgedrag.
Koers is gezet
De nieuwe eTGE maakt deel uit van de elektrificatiestrategie van MAN. Deze is in de eerste plaats gericht op stedelijk distributieverkeer. Dit omdat de huidige accutechnologie nog niet ver genoeg ontwikkeld is voor de lange afstanden. De koers is gezet: “De toekomst van het goederen- en personenvervoer in de stad is elektrisch”, aldus MAN CEO Joachim Drees op de IAA van afgelopen september.