De grote fabrikanten lijken allemaal het elektrisch rijden te hebben ontdekt. De nieuwe modellen kunnen echter nog erg duur uitvallen. Daarom gaan sommige mensen zelf aan de slag. Een man in Montreal bouwde zijn Mazda die op benzine reed om en heeft nu zijn eigen elektrische auto. Hij deed daar zeven jaar over.
Volledig legaal
Hoewel het de man uit Montreal, die luistert naar de naam Michael Devuyst, dus flinke tijd kostte is het resultaat bijzonder te noemen. De Mazda Miata MX-5 die hij heeft omgebouwd is namelijk volledig goedgekeurd. Dit betekent dus dat hij er gewoon de openbare weg mee op mag. Zijn model uit 1990 heeft zelfs een officieel groen nummerbord gekregen. Dit is gebruikelijk in Canada voor elektrische voertuigen en hybrideauto’s.
Kleine actieradius
Hoewel de auto in zeven jaar tijd volledig aan de moderne eisen werd aangepast zijn er wel enige zaken anders dan fabrieksmodellen. Zo is de actieradius van de auto flink beperkt. Devuyst ziet hier echter geen probleem in. Hij ziet zijn Mazda als een voortdurend project en zal de komende jaren blijven sleutelen om verbeteringen aan te kunnen brengen. Hij is vooral tevreden over wat hij bereikt heeft met zijn beperkte budget en de beperkte middelen in zijn thuisgarage. Zijn methode baseerde hij vooral op die van klassieke elektrische auto’s uit de jaren negentig. Dit waren modellen van ver voor de huidige tijd.
Laptopbatterijen en gebruikte motor
De methode die de man gebruikte is niet voor iedereen aan te raden. Devuyst is engineer bij Lockheed Martin en is dus beroepsmatig met het ontwikkelen van voertuigen bezig. Daarom kon hij ook op basis van zijn kennis van de materie een elektrische motor bouwen met behulp van een tweedehands model dat hij aanvulde met laptopbatterijen. De auto moest daarbij ook aan de geldende veiligheidsvoorschriften blijven voldoen. Dit was het moeilijkste.