Afgelopen week heeft Maserati meermaals zichzelf in de kijker gespeeld. Uiteraard is vrijwel elke schijnwerper gericht op het nieuwste model; de MC20. Dit model komt in eerste instantie op de markt met een benzinemotor. Op korte termijn zal dit model echter ook uitgerust worden met een volledig elektrische aandrijflijn. De details over de elektrische aandrijflijn, in combinatie met de MC20 ontbreken vooralsnog. Toch gaf de sportwagenfabrikant ons wel een mooie kijk op hun eigen ontwikkelde elektrische aandrijflijn. De naam Folgore zullen wij in de toekomst vaker tegen gaan komen.
Folgore
De naam Folgore moeten wij goed onthouden. Vooralsnog wordt de naam vooral intern gebruikt, maar naar alle waarschijnlijkheid zal de naam ook gebruikt worden om hun elektrische modellen aan te geven. Wanneer de volledig elektrische MC20 op de markt komt krijgt deze dus nog de toevoeging Folgore mee.
De naam Folgore betekent in het Italiaans ‘bliksem’. Je mag gerust stellen dat het een sterke maar unieke naam is om aan te geven dat het een elektrische auto betreft.
Eerste echte elektrische cabrio
Als de planning goed loopt zal in 2022 de GranCabrio van de band rollen. Dit wordt volgens Maserati een model die ook als elektrische auto te bestellen is. Het is juist deze versie waar wij graag meer van willen weten. Het wordt namelijk de eerste cabriolet die volledig elektrisch kan rijden. Menig critici kan nu echter zeggen dat de Smart Cabrio toch echt de eerste is. In het segment waar Maserati in opereert is het echter wel de eerste elektrische cabriolet.
MC20 Folgore
Alhoewel Maserati de elektrische MC20 nog niet officieel heeft aangekondigd kunnen wij wel op de komst rekening. De Italianen hebben aangegeven dat deze supercar zich juist daarvoor uitstekend leent. In de basis zal de MC20 Folgore gelijk zijn in vergelijking met de gepresenteerde benzinevariant. De carbon monocoque zal dus gelijk zijn. Het is juist hierdoor mogelijk om de elektrische variant tussen de benzinemodellen door te fabriceren. Dit maakt de MC20 wellicht nog wel unieker in zijn soort.
De MC20 Folgore mogen wij in 2022 verwelkomen. Het is wel duidelijk dat dit model een stuk zwaarder zal zijn in tegenstelling tot de cijfers die nu zijn gegeven. Dit alles komt natuurlijk door de elektrische aandrijflijn. Desondanks zijn de verwachtingen hooggespannen. Het is al wel duidelijk dat de voorste elektromotor al 50 liter van de bagageruimte wegsnoept. Het accupakket is direct achter de stoelen geplaatst om alles wel zo compact mogelijk te houden.
Eigen ontwikkeling
Bij Maserati heeft men in de afgelopen jaren zeker niet stil gezeten. De complete elektrische aandrijflijn is in eigen huis ontwikkeld. Je kunt dit gerust uniek noemen voor een kleinere sportwagenfabrikant. De ontwikkeling hiervan gaat vaak gepaard met hoge kosten. Als je ook nog eens bedenkt dat Maserati onderdeel is van het machtige FCA (Fiat en Chrysler) is de keuze helemaal opmerkelijk te noemen.
Desondanks heeft men hun huiswerk wel erg goed gemaakt. De ontwikkeling is volledig gericht op de 800V-architectuur. Dit belooft in ieder geval veel goeds. Vierwielaandrijving en niet minder dan drie elektromotoren zijn onderdeel van die aandrijflijn. Eén motor drijft de vooras aan, de andere twee nemen elk een achterwiel voor hun rekening. Per model moet gekeken worden waar de accupakketten geplaatst worden. Zo wordt, zoals eerder gezegd, bij de MC20 het accupakket achter de stoelen geplaatst. Hier bevindt zich nu ook de benzinemotor. Bij de GT-modellen zal de opzet echter anders van aard zijn, omdat de benzinemotor juist weer voorin te vinden is.
Over de actieradius en het laadvermogen laad Maserati nog weinig los. Wel zijn er bepaalde pijlers in de ontwikkeling neergezet. Zo moet de Folgore ook in landen met minder laadpunten gewoon prima zijn weg kunnen vinden. De actieradius lijkt dus goed te zijn in de ogen van Maserati. Dankzij het infotainmentsysteem kun je makkelijk naar een laadpaal zoeken mocht dit noodzakelijk zijn. Daarnaast behoort snelladen standaard tot de mogelijkheden. Het laadvermogen zou zelfs op 300 kW liggen. Dit is in ieder geval sneller dan wat wij nu gewend zijn van bijvoorbeeld de Porsche Taycan.
Toekomst
Maserati zal in de toekomst hun elektrische auto’s op basis van dit nieuwe platform op de markt zetten. Elk nieuw model wat nu op de markt komt zal uiteindelijk ook als elektrisch model leverbaar zijn. In 2021 mogen wij eerst kennis maken met de Grecale SUV. Mogelijk zal de elektrische versie hiervan pas in 2023 op de markt verschijnen. Een nieuwe Quattroporte en een nieuwe Levante moeten uiterlijk in 2024 verschijnen. Deze modellen zullen echter ook van een elektrische aandrijflijn voorzien worden vanaf dat bouwjaar.
Als wij dus even de toekomst van Maserati mogen samenvatten is dat erg rooskleurig. Het merk heeft bewezen dat het nog steeds prima in de top mee kan doen en zelfs vooruitstrevend zijn. De MC20 is misschien het oogstrelende bewijs, maar onderhuids is de echte oorlog pas begonnen. Het elektrische platform van de Italianen biedt veel toekomstperspectief en wellicht het nakijken voor andere fabrikanten.