Naast de ontwikkeling van elektrische auto’s willen veel fabrikanten ook grip krijgen op autodelen. Chevrolet doet dat bijvoorbeeld via Maven Gig. Dit is een bedrijf dat elektrische Chevy Bolt-modellen aan bestuurders van Uber en Lyft verhuurt. Voor deze doelgroep komt het nu met een specifiek laadnetwerk. Daarmee kan veel winst worden geboekt.
EVgo
Het netwerk wordt opgezet in samenwerking met EVgo. Deze aanbieder van oplaaddiensten gaat specifieke laadpunten voor de Chevy’s opzetten. Hier kunnen mensen met een auto van Maven snel hun auto van wat nieuwe energie voorzien. In dertig minuten kan zo’n honderd kilometer aan actieradius worden verkregen. Helemaal vol laden zal wel wat langer duren. Na dertig minuten wordt de snelheid van het laden teruggeschroefd om de batterij te sparen.
Competitie
Met het plan wil Chevy een belangrijke stap zetten ten opzichte van de competitie. Grip op deeldiensten is een grote wens van veel fabrikanten. Volgens velen is dit nog altijd de manier van de toekomst. Door het laden beschikbaar te maken voor deeldiensten hoopt het meer Bolts te verhuren via Maven. Deze tak van Chevy verhuurt auto’s inclusief verzekering en service voor een vast bedrag per maand. Daar komt nu dus ook de mogelijkheid om snel te laden bij specifieke laadpunten bij. Zo hoopt het de bestuurders te helpen sneller hun geld te kunnen verdienen met hun taxidiensten.
Toekomst
Naar verwachting zal dit model van Maven en EVgo snel navolging krijgen. Recentelijk werd bijvoorbeeld bekend dat Waymo van Google met de Jaguar iPace gaat werken. Ook Nissan en Mahindra storten zich in Azië op elektrische deeldiensten. Al deze auto’s moeten snel en gemakkelijk kunnen laden. Lange tijd in de wacht moeten staan bij traditionele laadstations betekent een flink verlies van inkomsten voor de chauffeurs. Hoe meer deze diensten op hen worden toegespitst, hoe meer het delen van auto’s gestimuleerd zal worden. Dit is dan immers gemakkelijker dan zelf een auto bezitten.