In ons land dat beroemd is om zijn windmolens, tulpen, klompen en fietspaden, is er maar weinig vraag naar pick-ups. Daarom duurde het even voordat er hier ook een elektrische pick-up verkrijgbaar is. Dat is nu wel het geval, aangezien eerder deze week de Maxus T90 EV is geïntroduceerd.
Uit China
Opvallend genoeg komt de eerste volledig elektrische pick-up in Nederland niet uit de Verenigd Staten, wat toch de bakermat van de pick-ups is. Maxus is namelijk een Chinees merk, onderdeel van het grote staatsbedrijf SAIC, dat hier sinds een paar jaar elektrische bestelwagens aanbiedt. Met de introductie van de T90 EV pick-up wordt het programma dat Maxus op de Nederlandse markt aanbiedt dus opeens een stuk diverser.
Maxus T90 EV: stoer en functioneel
De T90 EV is een typische pick-up om te zien. Stoer, waarbij vooral forse grille opvalt, en dankzij de chromen accenten worden er ook de nodige sierlijke elementen toegevoegd zodat het niet alleen maar een functioneel werkpaard is.
Onder de motorkap schuilt een 130 kW (177 pk) sterke elektromotor, die een maximaal koppel van 310 Newtonmeter levert. Hoewel de Amerikaanse pick-ups – die ook veel duurder zijn en hier sowieso nog niet verkrijgbaar zijn – doorgaans een veel krachtigere aandrijving hebben, is dit voor de Nederlandse omstandigheden natuurlijk meer dan voldoende. Verwacht ondanks de grote wielen en flink bodemvrijheid overigens geen topprestaties bij off-road rijden: alleen de achterwielen worden aangedreven.
Dat geldt ook voor de actieradius. De Maxus T90 EV beschikt over een 89 kWh accupakket, dat de auto een gecombineerde WLTP-actieradius van zo’n 330 kilometer geeft. Als je de accu onderweg aan de snellader op wilt laden zul je wat geduld moeten hebben. De laadsnelheid van maximaal 80 kW is niet al te hoog. Aan de normale AC-laadpaal kun je de Maxus pick-up met een snelheid van 11 kW opladen.
Twee zitrijen
De laadbak heeft een lengte van 1,49 meter en is 1,51 meter breed. Dat lijkt klein, maar dat komt omdat de auto een dubbele cabine heeft. Die tweede zitrij gaat uiteraard ten koste van de afmetingen van de laadbak. Dat heeft uiteraard wel het voordeel dat hij in totaal vijf zitplaatsen biedt. De laadbak is trouwens met een speciale coating behandeld om schuiven te voorkomen en tegelijkertijd de laadvloer te beschermen, en je mag er een lading van maximaal 925 kilo in vervoeren. Als je ook een aanhanger wil trekken: de T90 EV heeft een geremd trekgewicht van 1.000 kilo.
Behoorlijk compleet
Ondanks het feit dat zo’n pick-up echt als werkpaard is bedoeld, biedt hij aardig wat comfort. Ook de uitrusting mag er wezen. Van de lederen bekleding, climate control, USB-aansluitingen, achteruitrijcamera, elektrisch verstelbare stoelen tot aan het moderne multimediasysteem met 10,25 inch touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto, de T90 EV biedt een uitgebreide standaarduitrusting.
Maxus T90 EV is nu al te bestellen
Voor de geïnteresseerden is de Maxus T90 EV nu te bestellen bij de Nederlandse dealers. De prijzen beginnen bij € 54.990 exclusief BTW. Hij zou bovendien ook op vrij korte termijn leverbaar moeten zijn.