Waar in recente maanden de ene na de andere autofabrikant zijn liefde verklaarde aan de elektrische auto, daar houdt Mazda het voorlopig bij zijn huidige vloot. Het bedrijf lijkt zich vooralsnog voorlopig op benzine- en dieselauto’s te blijven richten in de komende jaren. Een ingenieur gaf dit in een interview aan.
Efficiënter
Volgens Kenichiro Saruwatari blijven verbrandingsmotoren essentieel. Zelfs tot ver na 2050 zullen ze in gebruik zijn. Als het aan Mazda ligt wordt alle tijd, energie en geld dan ook in de techniek geïnvesteerd. Het is voor Mazda de komende jaren belangrijk om de verbrandingsmotoren die het ontwikkelt efficiënter te maken. Dit is in de ogen van Mazda logischer dan een snelle opkomst en overname van elektrische auto’s in de autobranche.
Obstakels
Saruwatari ziet vooralsnog te veel obstakels voor EV’s. Daarbij is vooral de manier van opladen een groot probleem denkt hij. Zolang de gehele structuur niet veranderd wordt, blijft het lastig om elektrische voertuigen gemakkelijk op te laden. Voornaamste probleem is in zijn ogen dat het netwerk niet te veel auto’s tegelijkertijd aankan. Dit is ook de reden waarom het bedrijf zich tot op heden op de achtergrond heeft gehouden op de markt voor elektrische voertuigen. Buiten een hybrideversie van de Mazda 3 die alleen in Japan verkrijgbaar is, heeft het geen elektrische modellen in de vloot opgenomen. Dit blijft ook de komende jaren zo.
Overheid en concurrentie
Of de strategie zoals deze door de ingenieur geschetst is ook voor de lange termijn zal gelden valt nog te bezien. Dit hangt bijvoorbeeld af van het beleid dat de overheid wil gaan voeren in Japan de komende jaren. Daarnaast zijn alle directe concurrenten uit eigen land al sterk gefocust op elektrische auto’s. Toyota, Honda en Nissan hebben aangekondigd hier veel in te gaan investeren de komende jaren. Ook hebben Toyota en Honda samen een investeringsprogramma in waterstofaandrijving opgezet.