We hebben dit jaar kennis mogen maken met de MX-30. De eerste volledig elektrische cross-over van Mazda. De spanningen rondom de lancering waren hoog. Na lancering werden de gemoederen snel getemperd. Dit kwam mede doordat de MX-30, relatief gezien, over een klein accupakket beschikt. Mazda heeft volgens eigen zeggen hier wel gegronde redenen voor.
Accupakket MX-30
Inmiddels is het bekend dat de nieuwe MX-30 over een 35,5 kWh accupakket beschikt. Wanneer je dit in perspectief plaatst met andere elektrische cross-overs valt dit accupakket een heel stuk lager uit. Het kleinere accupakket biedt een actieradius van 289 kilometer. Dit is meer dan voldoende voor het dagelijkse stadsverkeer of woon- en werkverkeer. Wanneer je een grotere rit op de planning hebt staan moet je de rit inclusief laadstations inplannen. In dat opzicht zijn er in deze klasse dan wel betere alternatieven te vinden als de actieradius een belangrijk argument is.
Toch is de keuze voor dit kleinere accupakket een bewuste keuze geweest bij Mazda. Men heeft hier rekening gehouden met de CO2-footprint die deze elektrische auto achterlaat. Het is juist deze gedachtegang waardoor de MX-30 uiteindelijk over een kleiner accupakket beschikt.
CO2-footprint
Mazda heeft bij de ontwikkeling van de MX-30 niet enkel naar de auto zelf gekeken. Zo werd er kritische gekeken naar de productie van de elektrische cross-over. Wanneer de MX-30 eenmaal op de weg was moest ook het laden CO2-neutraal verlopen. Het complete proces wordt ook wel de CO2-footprint genoemd. Hierbij wordt het complete plaatje in beeld gebracht wat de gevolgen voor de natuur zijn.
Europese ontwikkelingschef Christian Schultze geeft te kennen dat bij de productie van accupakketten en het opwekken van elektriciteit ontzettend veel CO2 vrijkomt. Het was daarom een verantwoordelijkere keuze om voor een kleine accu te kiezen. Volgens Schultze komt over de gehele levensduur de totale CO2-uitstoot van de MX-30, dankzij de kleinere accu, op ongeveer hetzelfde uit als een moderne Mazda 3 met dieselmotor. Wanneer er gekozen zou zijn voor een grotere accu had deze keuze een grotere impact op de CO2-uitstoot.
Mazda heeft dus heel bewust naar het complete plaatje gekeken. Wanneer je een elektrische auto wilt produceren moeten ook alle andere facetten hier rondom heen CO2-neutraal werken. Helaas is dit laatste (nog) niet mogelijk.
Toekomst Mazda EV’s
De uitspraak is erg helder. Het geeft direct goed aan hoe Mazda de toekomst ziet van hun EV’s. Het complete plaatje moet gewoon kloppen. In de toekomst zullen alle elementen zeker beter in het beeld gaan passen als de visie van Mazda gehandhaafd blijft. Op korte termijn komt er dus geen MX-30 met een grotere accu. Voor een betere actieradius hoef je dus niet meer te wachten op dit model. De huidige techniek en de visie van de fabrikant vallen op dat gebied gewoonweg nog niet samen. Het is zeker niet uitgesloten dat de Japanners in de toekomst auto’s zullen produceren met grotere accu’s. De toeleveranciers van hun accu’s zullen dan echter wel beter hun best moeten gaan doen om de CO2-uitstoot drastisch omlaag te krijgen.