Net als veel andere Japanse autofabrikanten is Mazda niet overtuigd van het nut van elektromobiliteit. Mazda wachtte daarom heel lang met zijn eerste model. Bovendien zocht men met die MX-30 bewust een soort van niche op.
Om tegemoet te komen aan de vraag vanuit de Europese markt kondigde afgelopen zomer aan dat er nog drie elektrische modellen. Maar ook daar had Mazda allesbehalve haast mee: die zouden pas tussen 2025 en 2030 komen. Volgens het Britse tijdschrijft AutoExpress is de planning aangepast en komen de drie modellen nog steeds vanaf 2025, maar dan wat korter na elkaar. Bovendien gaat Mazda voor die nieuwe elektrische auto’s ook een nieuwe, écht schaalbare architectuur voor ontwikkelen.
Nieuw elektrisch platform
Op bovenstaande foto is nog de architectuur van de Mazda MX-30 te zien, met voorin de optionele range-extender. Hier is duidelijk te zien dat z’n vlakke ‘skateboard-achtige’ architectuur veel mogelijkheden biedt wat betreft het ontwerp van het interieur.
Maar met de nieuwe architectuur die Mazda gaat ontwikkelen, zijn er nog meer mogelijkheden. Mazda kan de nieuwe Skyactiv EV Scalable Architecture heel eenvoudig verlengen door middel van een extra paneel tussen de voor- en achteras. Uiteraard kan de lengte van zo’n paneel per model verschillen. Daardoor kan Mazda met één en dezelfde architectuur gebruiken voor modellen met een geheel verschillende lengte en wielbasis. Door dat verlengen is er ook meer ruimte voor het accupakket. Dat kan bij de grotere modellen dus ook een maatje groter zijn. Maar dat is nog niet alles.
Theoretisch zou Mazda die verschillende voertuigen, omdat ze dezelfde technische basis hebben, ook op één en dezelfde assemblagelijn bouwen. Dat is niet alleen heel efficiënt, de autofabrikant kan zijn productie op die manier ook heel makkelijk aan de continu veranderen markt aanpassen. Ideaal voor een autofabrikant die vooral tegen wil en dank in elektromobiliteit investeert.
Hoewel Mazda nog geen enkele specificatie van de nieuwe Skyactiv EV Scalable Architecture heeft vrijgegeven, heeft men wel laten doorschemeren dat men als eerste een wat kleiner elektrisch model wil introduceren. Aangezien Mazda met de MX-30 al een cross-over in het compacte segment heeft mogen we verwachten dat men dan een auto in het B-segment bedoelt.
Ook nieuwe (plug-in) hybride aandrijflijnen
Diverse autofabrikanten melden dat ze geen nieuwe verbrandingsmotoren meer ontwikkelen. Maar Mazda gaat daar voorlopig nog wel mee door. Dit omdat men verwacht dat tegen 2030 slechts een kwart van de voertuigen die Mazda wereldwijd verkoopt, volledig elektrisch zal zijn. Omdat men dan dus nog vooral hybrides en plug-in hybrides bouwt, is Mazda van plan om tegen 2025 tien nieuwe deels elektrische voertuigen te lanceren. Dit zijn vijf hybride modellen en vijf plug-in hybrides. Deze krijgen volgens Mazda meer vermogen, een beter rendement en een lagere CO2- en NOx-uitstoot.
Synthetische brandstoffen
In haar pogingen om de CO2-uitstoot van de auto’s met een (plug-in) hybride aandrijflijn te verminderen gaat Mazda onderzoek doen naar synthetische brandstoffen. Deze worden bijvoorbeeld geproduceerd uit CO2 uit de atmosfeer en waterstof. Ook gaat Mazda kijken naar de mogelijkheden van biodiesel, die uit algen en gebruikte bak- en braadolie kan worden geproduceerd.