Mazda heeft in Japan een patent aangevraagd voor een opmerkelijke hybride aandrijving op basis van een Wankelmotor. Dit type motor is al jaren een van de paradepaardjes van Mazda, dat dit concept voornamelijk in exclusievere modellen toepaste. De gepatenteerde aandrijving drijft alle vier de wielen aan en heeft in totaal drie elektromotoren. Volgens Mazda is dit concept lichter dan de huidige elektrische vierwielaandrijvingen.
Wankelmotor
De Wankelmotor is een verbrandingsmotor met een geheel andere opbouw, waarbij de zuiger als het ware in een ronde verbrandingskamer roteert. Vroeger werd hij toegepast in de RO80 van NSU (nu Audi) en in de Xedos-topmodellen en RX-sportwagens van Mazda. We wisten al een tijdje dat Mazda aan een comeback van de Wankelmotor werkt. De Japanse autofabrikant biedt de draaizuigermotor namelijk binnenkort aan als range-extender in de elektrische MX-30 SUV. Daar is overigens sprake van een vrij conventionele opstelling. Zowel de elektromotor als de Wankelmotor zitten daar gewoon onder de motorkap.
Onconventioneel
De patentaanvraag voor het nieuwe hybride systeem is lang niet zo conventioneel als bij de MX-30. De verbrandingsmotor bevindt zich voorin en kan fungeren als een range-extender voor de 25 kW elektromotor, die zich achterin de auto bevindt. Maar behalve het leveren van elektriciteit voor de elektromotor die de achterwielen aandrijft, kan hij de achterwielen ook direct aandrijven. De aandrijving van de voorwielen geschiedt via twee elektromotoren in de wielnaven. Een supercondensator zorgt voor de benodigde energie voor de naafmotoren. Opvallend is de capaciteit van de in het hybridesysteem geïntegreerde lithium-ionaccu voor de motor achterin. Deze heeft een opslagcapaciteit van slechts 3,5 kWh. Dat is natuurlijk ook een manier om gewicht te besparen.
Compact formaat bepaalt keuze voor Wankelmotor
Je zou natuurlijk ook kunnen denken aan een lijnmotor of V-motor. Maar bij de MX-30 benadrukt Mazda het compacte formaat van de Wankelmotor als doorslaggevend voordeel. De voortstuwing moet echter in eerste instantie door de drie elektromotoren worden verzorgd. De achterste motor zou voldoende sterk moeten zijn voor de meeste ritten. Als er meer vermogen wordt gevraagd schakelen ook de naafmotoren op de vooras in. De verbrandingsmotor moet meer als een laatste redmiddel worden beschouwd. Mazda zegt niets over de specificaties van de naafmotoren en de Wankelmotor. Ook de opslagcapaciteit van de supercondensator is nog niet bekend.