Voorlopig heeft de Britse sportwagenfabrikant McLaren nog geen plannen voor een volledig elektrische sportwagen. Het nieuwe vlaggenschip van McLaren wordt namelijk een hybride auto. Uiteraard krijgt deze hypercar vierwielaandrijving en duizelingwekkende prestaties. Naar verwachting accelereert de nieuwe McLaren in slechts 2,3 seconden 0 naar 100 km/uur. Dit vertelde het hoofd van de Britse sportwagenfabrikant, Mike Flewitt, in een interview met Car and Driver. Ook bevestigt hij dat McLaren het huidige leveringsprogramma de komende jaren verder gaat elektrificeren. Maar een volledig elektrische sportwagen van McLaren, die staat voorlopig nog niet in de planning.
Nieuwe technologie wordt begin volgend jaar gepresenteerd
Bij de nieuwe supersportwagen zal de vooras worden voorzien van een elektrische aandrijflijn. In combinatie met de verbrandingsmotor op de achteras is hiermee een snellere acceleratie mogelijk dan met alle voorgaande McLaren-auto’s (die voor de openbare weg geschikt zijn). McLaren presenteert volgens Flewitt begin volgend jaar de volgende generatie van het voertuigplatform en de bijbehorende hybride technologie. Het eerste model dat McLaren op basis van deze technologie gaat bouwen, zal eind 2020 worden getoond. De lancering daarvan vindt plaats in begin 2021.
Eerste hybride model sinds jaren
Het is alweer even geleden dat er een geëlektrificeerde McLaren is verschenen. De McLaren P1 (zie foto) was een plug-in hybride. Deze werd van 2013 tot 2015 aangeboden maar had in elektrische modus een zeer beperkte actieradius. Daarna bouwde McLaren alleen maar sportauto’s met een verbrandingsmotor. Volgens Flewitt staat de eerder aangekondigde volledige elektrificering van de modellenreeks nog steeds in de planning.
McLaren e-Assist
Binnen drie tot vier jaar worden alle McLaren-modelreeksen ook aangeboden met e-Assist gereden. Dit is een plug-in hybride technologie die in volledig elektrische modus een actieradius van ongeveer 30 kilometer mogelijk maakt. Het hybride systeem weegt maar ongeveer 30 kilogram meer dan de huidige McLaren aandrijflijnen met verbrandingsmotor. McLaren zal de turbogeladen V8-motoren alleen in de topmodellen blijven gebruiken en dan combineren met een elektrische aandrijving. In de andere hybride modellen wordt een nieuwe, lichtere V6-motor gebruikt.
Voorlopig geen volledig elektrische McLaren
Wat betreft de volledig elektrische auto’s is Flewitt nog steeds terughoudend. De huidige lithium-ionaccu’s zijn nog naar zijn mening steeds te zwaar en te duur. Ook vindt hij dat ze te weinig energie bieden om het prestatieniveau te bereiken dat McLaren nastreeft. Hij hoopt dat er over enkele jaren gebruik kan worden gemaakt van energieopslagsystemen met solid-state technologie. Dat zou volgens Flewitt wel mogelijkheden voor een volledig elektrische McLaren sportauto bieden. Evengoed wilde Flewitt wilde geen specifieke datum noemen voor een eerste volledig elektrische McLaren.