De eerste in serie geproduceerde High-Performance Hybrid (HPH) supersportauto van McLaren Automotive doorloopt momenteel de laatste fase van het ontwikkelings- en testprogramma. Onderdeel van het afrondende ontwikkelstadium zijn praktijktests op de openbare weg. Met de lancering van de volledig nieuwe supersportauto, in de eerste helft van 2021, betreedt McLaren een nieuw tijdperk van elektrificatie. Daarmee komt tevens een einde aan de productie van de huidige Sports Series modelreeks.
De geheel nieuwe supersportauto is de eerste McLaren die gebruik maakt van de nieuwe McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Deze nieuwe basisstructuur is geoptimaliseerd voor de nieuwe High-Performance Hybrid aandrijflijnen en de nieuwste generatie bestuurderondersteunende systemen. Het ontwerp brengt de toonaangevende lichtgewicht chassistechnologie van McLaren naar nieuwe hoogten. De ruime ervaring van het merk met superlichtgewicht materialen en technieken, afkomstig uit de autosport, is hierbij een groot voordeel.
Het nieuwe chassis is ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk in het state-of-the-art McLaren Composites Technology Centre (MCTC) in de omgeving van Sheffield. Ook de productie vindt plaats in het MCTC. De nieuwe flexibele architectuur dient als basis voor een volgende generatie hybride supersportauto’s die McLaren de komende jaren op de markt zal brengen.
De high-performance hybride-aandrijflijn, uitgerust met een geheel nieuwe V6-verbrandingsmotor, levert indrukwekkende prestaties en een unieke rijervaring, en biedt tevens de mogelijkheid om volledig elektrisch middellange afstanden af te leggen.
“In deze geheel nieuwe McLaren-supersportauto komt alles samen wat we tot nu toe hebben gedaan; alles wat we hebben geleerd en bereikt ”, aldus Mike Flewitt, CEO van McLaren Automotive. “Dit is een nieuw soort McLaren voor een nieuw tijdperk, een buitengewone rijdersauto met verbluffende prestaties en een volledig elektrische actieradius, groot genoeg voor de meeste stadsritten. We zien deze nieuwe McLaren als een echte ‘volgende generatie’ supersportauto en kunnen niet wachten om hem aan klanten te laten zien.”
De geheel nieuwe supersportauto van de ‘volgende generatie’ maakt gebruik van alle technologische kennis die is opgedaan in het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van ’s werelds meest innovatieve, superlichte hyper- en supersportauto’s.
“Voor ons gaan lichtgewicht en high-performance hybridetechnologie hand in hand om zowel betere prestaties als efficiëntere voertuigen te realiseren”, legt Flewitt uit. “Onze kennis in lichtgewicht composieten en koolstofvezelproductie, gecombineerd met onze ervaring met de allernieuwste batterijtechnologieën en high-performance hybride aandrijfsystemen, zorgen er voor dat wij in een ideale positie verkeren om compromisloos geëlektrificeerd rijden met ongekende prestaties te combineren, op een manier niet eerder vertoond.”
De geheel nieuwe hybride supercar zal tussen de GT en de 720S in het McLaren-gamma worden gepositioneerd en de introductie ervan zal de aanwezigheid van het bedrijf in de supersportauto-segment verder versterken. De Sports Series-aanduiding – geïntroduceerd in 2015 met de lancering van de 570S – stopt vanaf het einde van dit jaar met de in een beperkte oplage geproduceerde en op de GT4-geïnspireerde 620R, het laatste geproduceerde model uit die serie.