Voormalig BMW-manager Markus Duesmann heeft niet alleen de leiding van Audi op zich genomen. Hij zal ook de verantwoordelijkheid voor onderzoek en ontwikkeling bij het moederbedrijf Volkswagen op zich nemen. Eind mei kondigde Duesmann het hightech project “Artemis” aan, dat onder andere bedoeld is om een zeer efficiënte elektrische auto te produceren. Er zijn nu nieuwe details over de plannen.
Nieuw elektrisch vlaggenschip
Met Artemis wil Audi een vlaggenschip in het elektrische luxe segment creëren, schrijft het Engelse magazine Autocar. Het model is gepland voor 2024 en zal elementen bevatten uit het hieronder afgebeelde studiemodel Aicon. Dit model presenteerde Audi in 2017. Het nieuwe elektrische vlaggenschip van Audi moet concurreren met luxe elektrische modellen als de Mercedes EQS en Jaguar XJ. Daarom bevat de Audi Artemis naar eigen zeggen de nieuwste technologie op het gebied van aandrijftechniek, accu’s, autonoom rijden en digitale technieken. Het formaat moet vergelijkbaar zijn met dat van de A7 hatchback, maar dankzij de elektrische aandrijving krijgt de auto dezelfde binnenruimte als de grotere A8.
Beginstadium
Volgens het bericht van Autocar bevindt de geplande elektrische auto – die intern “E6” heet – zich nog in het beginstadium. Hij zou nog later dan de Audi A9 e-tron op de markt komen. Men wil met de Artemis vooral technologische showcase creëren voor het elektrische offensief van het merk en de Volkswagen Groep.
Meer focus op technologie
Duesmann wil van het merk met de vier ringen weer de technologische leider in de branche maken. De focus ligt op de snelle en on-bureaucratische introductie van moderne elektrische auto- en zelfaandrijvingstechnologieën. Volgens Duesmann Autocar zal de bestaande nauwe samenwerking tussen Audi en haar zusterbedrijf Porsche in het kader van Artemis verder worden geïntensiveerd. De twee bedrijven zijn al bezig met het Premium Platform Electric (PPE) voor hoogwaardige elektrische auto’s met hoge prestaties.
Nieuwe oplossingen
De Audi Artemis moet nieuwe oplossingen bieden voor andere modellen van het merk, naast de technologie voor de A9 die er ook schijnt te komen. Het team rond de hoofdingenieur van Volkswagen, Alex Hitzinger, is volgens Autocar onder bezig met het ontwikkelen van een high-tech opvolger van de kleine Audi A2. De AI:ME-studie geeft hier een eerste beeld van. Er schijnt ook gesproken te worden over de serieproductie van de AI:RACE/PB18 e-tron en AI:Trail 4×4.
Meer dan geavanceerde technologie alleen
Volgens insiders is Artemis niet alleen bedoeld om stappen te zetten op het gebied van geavanceerde voertuigtechnologie. Men onderzoekt ook nieuwe methoden voor de snelle bouw van prototypes. Dit zou met name de ontwikkeling van reeds bestaande modellen en het verzamelen van gegevens moeten versnellen.
Voor het huidige elektrische offensief van Volkswagen, met de 75 elektrische modellen die tot 2029 in de hele Volkswagen Groep zijn gepland, zal volgens Duesmann alle capaciteit nodig zijn. Met de Artemis streeft de nieuwe Audi baas naar “een blauwdruk voor een snel en wendbaar ontwikkelingsproces.”