De regering heeft in het klimaatakkoord afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 helemaal emissievrij moeten zijn. Dat betekent dat we overgaan op elektrisch rijden. Maar al die elektrische auto’s moeten wel opgeladen worden. Om ervoor te zorgen dat er de komende jaren voldoende laadpalen zijn, gaat men door het hele land duizenden extra laadpalen plaatsen. Langs de straat, op parkeerplaatsen en in parkeergarages. De demissionaire staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) en het platform voor parkeren (Vexpan) hebben afgesproken dat er meer laadpunten in parkeergarages zullen komen. De Vexpan is een vereniging, waar ongeveer 120 garagehouders, gemeenten en branchepartijen zijn aangesloten.
Nog veel te weinig laadvoorzieningen
We hebben in Nederland momenteel ongeveer 400 parkeergarages. Gemiddeld hebben die garages zo’n 450 parkeerplekken. Je kunt je elektrische auto helaas nog in lang niet alle parkeergarages opladen. Dat kan maar in ongeveer een op de drie Nederlandse parkeergarages. In de meeste parkeergarages is dus nog helemaal geen oplaadvoorziening aanwezig.
Aantal laadpunten moet vertienvoudigen
Het is dus niet zo gek dat het aantal laadpunten in parkeergarages de komende periode fors moet groeien. In 2025, dus al over vier jaar, moeten er maar liefst tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu het geval is. Vexpan en staatssecretaris Stientje van Veldhoven hebben vastgelegd dat er in 2025 bij gemiddeld 5 procent van de parkeerplekken in parkeergarages een laadpunt moet zijn. In 2030 moet er bij gemiddeld 10 procent van de plekken een laadpunt zijn. Dan zouden er ongeveer 18.000 laadpunten in de Nederlandse parkeergarages moeten zijn geïnstalleerd.
Men is voor die percentages en aantallen uitgegaan van het aantal laadpunten dat de komende jaren waarschijnlijk nodig zal zijn. Ieder half jaar kijkt men of de aanleg van de laadpunten in parkeergarages nog op schema ligt.
Nieuwe garages
Het bovenstaande geldt overigens voor bestaande parkeergarages. Bij nieuw te bouwen of te renoveren garages worden er sowieso laadpunten aangelegd. Hier moet men namelijk voldoen aan het minimum aantal laadpunten dat is vastgelegd in de Europese regelgeving.
Brandveiligheid
De laatste tijd is er de nodige onduidelijkheid en daardoor ook onrust over de brandveiligheid van het laden van elektrische auto’s in parkeergarages. De laadpalen in ondergrondse parkeergarages worden daarom vaak op speciale plaatsen, bijvoorbeeld vlak bij de in- en uitgangen geplaatst. Hier en daar wil men zelfs helemaal geen laadpalen of wil men elektrische auto’s zelfs helemaal weren. Een goede onderbouwing ontbreekt echter.
Niet meer, maar andere risico’s
Uit een onafhankelijk onderzoek blijkt dat er geen groter risico verbonden is aan het parkeren van elektrische auto’s in garages. Er is wel sprake van andere risico’s. Daarom moet een brand in een elektrische auto anders worden besteden dan een brand in een auto met een verbrandingsmotor. Er worden daarom nieuwe normen voor een veilige installatie van laadpalen in parkeergarages vastgelegd.